LONDÝN, BRATISLAVA. Je to už takmer nostalgická spomienka. Na stanici drnčia telefóny, prednostovia ohlasujú odchody vlakov a pred každým prejazdom vlakovej súpravy sa ručne presúvajý výhybky.
Dnes všetko funguje vďaka elektronike a to môže prinášať nové problém. Tvrdí to profesor David Supples, ktorý komentuje súčasnú modernizáciu britských dráh pri nasadzovaní systému ERTMS – European Rail Traffic Management System.
Presvedčený je to tom, že v budúcnosti môžeme očakávať rovnaké scenáre, aké poznáme z médií. Vládami sponzorovaný škodlivý kód zničil zariadenia na obohacovanie uránu, nemecké oceliarne zasa prišli o vysoké pece pri cielenom útoku hackerov.
V prípade železníc by akýkoľvek prienik škodlivého kódu mohol priniesť nielen straty na zariadeniach a majetku, ale aj na ľudských životoch.
Stačí vniesť do komunikačného systému nesprávne informácie o rýchlosti pohybu vlakov a všetko sa to môže skončiť nešťastiami. Iba preto, že ľudský faktor ustúpil technológiám.
Hoci doposiaľ podľa BBC nie sú známe útoky tohto druhu a systém ERTMS sa používa vo viacerých krajinách Európy, nie je vylúčené, že sa v budúcnosti objaví.
Tak ako letecké spoločnosti v minulosti opravovali nejednu slabinu svojich letových riadiacich systémov a hackeri ukázali ako prevziať kontrolu nad automobilmi, v prípade železníc to môže znamenať ohromné bezpečnostné hrozby.