Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
HUBBLE OSLAVUJE

Najkrajšie zábery za 25 rokov Hubblovho vesmírneho teleskopu

Ďaleké galaxie, hmloviny aj planéta v inej slnečnej sústave. Toto sú najkrajšie, najvýznamnejšie či najznámejšie zábery Hubblovho vesmírneho teleskopu.

Pozrel sa tam, kde nikto predtým nedovidel. A priniesol objavy, ktoré zmenili viaceré poučky o fungovaní nášho vesmíru. Hubblov vesmírny teleskop.

FOTO: NASA

Myšlienka ďalekohľadu sa objavila už začiatkom 40. rokov, na misii sa však začalo naozaj pracovať až v 70. rokoch. Otázkou, napríklad, bolo, ako vybrúsiť hlavné, vyše dvojmetrové zrkadlo.

Samotná konštrukcia sa pripravovala v sterilných podmienkach. A inžinieri spomínajú, že aj tie jednoduché veci sa napokon ukázali ako problém.

Hubble napokon do kozmu odštartoval dňa 24. apríla 1990. Ako misiu STS-31 ho vyniesol raketoplán Discovery.

Spočiatku vyzeralo všetko v poriadku. Lenže...

Ukázalo sa, že teleskop trpí závažnou chybou - takzvanou sférickou aberáciou - ktorá znemožňuje niektoré pozorovania.

Nasledovať tak musela opravárenská misia v roku 1993, ktorá fiasko s ďalekohľadom napravila.

Takýchto opravárenských misií bolo napokon päť: v rokoch 1993, 1997, 1999, 2002 a 2009.

Teleskop mohol konečne naplno fungovať.

A šťastie mu prialo. Len krátko po oprave narazila do Jupitera kométa Shoemaker-Levy 9. A Hubble to naživo pozoroval .

Postupne začal prinášať úchvatné obrazy z kozmu okolo nás: napríklad strhujúci záber emisnej hmloviny s otvorenou hviezdokopou NGC 6357 v súhvezdí Škorpión.

Alebo planetárnu hmlovinu Eskimák v súhvezdí Blíženci.

Galaxiu ESO 510-G13 vzdialenú 150 miliónov svetelných rokov.

Slávnu hmlovinu Motýľ (NGC 6302) v súhvezdí Škorpión.

Či zhotovil ešte slávnejší záber planetárnej hmloviny Slimák alebo NGC 7293. Je to najbližšia a súčasne aj najjasnejšia planetárna hmlovina, ktorá sa nachádza v súhvezdí Vodnár. Vznikla asi pre 25-tisíc rokmi.

Významným vedeckým prelomom však boli snímky takzvaných Hubblových hlbokých polí. Zábery pomohli vedcom zistiť, že galaxie vznikli už 500 miliónov po veľkom tresku a že hviezdy sa mohli rodiť inak, ako hovorili vtedajšie hypotézy.

Zábery galaxií (na snímke NGC 1300) zase pomohli zistiť, že v ich strede sa ukrývajú supermasívne čierne diery.

Nie všetky zábery však priniesli revolúciu v astronómii. Niektoré boli jednoducho nádherné: napríklad tento, záber difúznej hmloviny Eta Carinae, prezývaný aj Mystická hora.

Alebo emisná hmlovina s otvorenou hviezdokopou NGC 602 v súhvezdí Vodný had.

Galaxie nás však naučili, že si za sebou môžu ťahať chvost s hviezdnymi systémami. Alebo po zrážkach dvoch galaxií zostávajú ešte zložitejšie štruktúry.

Mars ukázal, že ukrýva tenkú atmosféru a hrá rôznymi farbami.

A kultové Piliere stvorenia (Orlia hmlovina), že úžasná nebeská nádhera môže ležať aj 7-tisíc svetelných rokov od Zeme.

Hubble však dokázal i čosi, čo nikto nepredpokladal: v čase, keď sa misia plánovala, o existencii exoplanét nejestvovali žiadne dôkazy. A predsa sa Hubblovmu teleskopu jednu (pravdepodobne) podarilo nasnímať vo viditeľnom spektre - Fomalhaut b.

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.
Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.