Génius rovná sa Einstein (na druhú). Aký bol naozaj?

Pred šesťdesiatimi rokmi zomrel fyzik, o ktorom sa traduje, že neovládal matematiku, neznášal ponožky a v dospelosti sa z neho stal sukničkár. Aký bol skutočný Albert Einstein?

Albert Einstein na najznámejšej momentke, ktorá vznikla, keď jeho auto obkolesili fotografi.

TEXT: Monika Grešová, FOTO: Profimedia

Je 14. marec 1951 a v aute sedí elegantne oblečený starší muž, pripravený vyraziť na akademické podujatie organizované na jeho počesť.

Okolo vozidla sa zrazu zhŕkne kŕdeľ hladných fotografov, ktorí cvakajú jednu fotku za druhou a znemožňujú posádke vyraziť. Striebrovlasý muž nakoniec odhodí svoju dôstojnosť a vyplazí na fotografov jazyk. Fotka vzápätí obletí svet a stane sa najznámejšou podobizňou slávneho Alberta Einsteina.

Najväčší génius našej doby zomrel presne pred šesťdesiatimi rokmi, dňa 18. apríla 1955, teda len štyri roky po vytvorení legendárnej fotografie.

Prispel k mnohým významným fyzikálnym objavom, k rozvoju kvantovej mechaniky aj kozmológie. Jeho najslávnejšiu formulku „em-cé na druhú“ poznajú dokonca aj ľudia, ktorí nemajú o teórii relativity ani potuchy. Osobnosť tohto muža však bola plná paradoxov.

Nebol zaostalý, myslel v obrazoch

Zaobchádzam so svojou manželkou ako so zamestnancom, ktorého nemôžem vyhodiť.

Keď mal Albert necelých päť rokov a ležal chorý v posteli, otec mu ukázal jednoduchý vreckový kompas. Chlapec bol uchvátený.

Čo za sila v prázdnom priestore dokáže poháňať strelku, aby ukazovala smer? Táto otázka mu vraj po mnoho rokov nedala spávať a stala sa jeho hnacou silou na dosiahnutie neskorších vedeckých objavov.

Fyzika sa preňho postupne stávala vášňou, domovom a istotou. Pretože už ako malý mal problémy s verbálnym prejavom, rodičia sa spočiatku obávali nejakej formy mentálneho postihnutia. Nič také sa nepotvrdilo a v protiklade k jeho pomalosti vo vyjadrovaní začal pomerne výrazne vyčnievať nad ostatnými deťmi vo fyzike a v matematike.

Radšej myslel v obrazoch než v slovách, píše životopisec Walter Isaacson v knihe Einstein: Jeho život a vesmír. Aj vďaka tomu možno dosiahol vo vede také úspechy. Ani opakujúca sa fáma, že v matematike prepadal, nie je pravdivá. „Už v pätnástich rokoch som bez problémov zvládal integrálne a diferenciálne počty,“ vyjadril sa raz k nezmyslu sám Einstein.

Synonymum slova génius

Keď ako dvadsaťšesťročný publikoval vo svojom voľnom čase štyri práce, netušil, že rok 1905 vojde do histórie s prívlastkom „zázračný“. Sformuloval v nich totiž kvantovú teóriu svetla, vysvetlil fotoelektrický efekt, Brownov pohyb a mnoho ďalších fyzikálnych zákonov, ktoré zmenili dovtedajšie chápanie vesmírnych zákonov. Einsteinovo meno sa vo svete postupne stávalo známym.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Čítanie+

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

Cigáni budú v nebi pred vami

Evanjelium je o prekonávaní hraníc a nie ich kultivovaní.

ŽENA

Dlhodobé vzťahy ničia záujem o sex. U žien skôr než u mužov

Správanie v intímnej oblasti ovplyvňuje aj viera v stereotypné predstavy.

Chobotnice si vybudovali vlastné mesto a správaním prekvapili vedcov

Biológovia objavili neďaleko východného pobrežia Austrálie chobotničie mesto, ktoré pomenovali Oktlantída.

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nabíjanie elektromobilov nemusí byť v budúcnosti zložitejšie ako tankovanie paliva.

Pilot vletel do oka hurikánu. Pozrite si zábery Irmy či Marie z vesmíru

Maria je už druhý hurikán piatej kategórie za posledný mesiac.

Austrália zažila najteplejšiu zimu, prispela k tomu zmena klímy

V správe sa uvádza, že počas zimných mesiacov zaznamenali v krajine viac ako 260 rekordov spojených s teplom a slabými zrážkami.