Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Vedci odhalili tajomstvo pohybu, vedia ho predvídať

V mozgu našli skupinku neurónov, ktoré plánujú pohyb. Objav ukázal, prečo po bunkách vedci doposiaľ pátrali márne.

Bez aktivity pyramidálnych neurónov v mozgu by človek behať nedokázal. ILUSTRAČNÉ FOTO – SME/GABRIEL KUCHTA; WELLCOME IMAGES

TEXT: Michal Ač

Pôjdem doľava, doprava, rovno? Ani netušíme, akú horúčkovitú aktivitu vyvíjajú v tomto okamihu v našom mozgu niektoré neurónové obvody. Mozog totiž musí „naplánovať“ pohyb aspoň zlomok sekundy predtým, než ho urobíme.

Skupinu neurónov, ktorá sa na tejto každodennej činnosti podieľa, odhalili vedci z Lekárskeho inštitútu Howarda Hughesa – Výskumného školiaceho centra Janelia v Ashburne vo Virgínii. Napísali o tom článok do prestížneho britského Nature. Vedúcim tímu bol Karel Svoboda, americký neurológ českého pôvodu.

Výskum vysvetlil, prečo závažné poškodenie mozgu bráni človeku v pohybovej či svalovej aktivite väčšinou iba v jednej polovičke tela, pričom práve tej opačnej, než je nefunkčná časť mozgu.

Mozgová plánovacia komisia

Plánovanie pohybovej aktivity majú na starosti neuróny v takzvanej premotorickej kôre. Nedostávajú na to nijaké povely zvonku a pohyb tela ani priamo nestimulujú. Podľa Svobodu sa v nich zobrazí iba myšlienka na konkrétny pohyb.

Už v tom momente z ich aktivity možno vyčítať, čo sa stane v krátkej budúcnosti. U človeka túto aktivitu „prečítajú“ elektródy na EEG, takže, ak by sme boli dostatočne rýchli, mohli by sme odhadnúť, kedy a kam sa pohne majiteľ týchto impulzov ešte predtým, než to urobí. Pri zvieratách možno túto aktivitu zaznamenať priamo v ich odhalených neurónoch.

Doteraz vedci nemali v rukách jasný dôkaz, že mozog skutočne preloží takýto signál ako príkaz na pohyb. Veľa nejasností bolo aj okolo toho, ako ovplyvňuje pohyb ľavá a pravá strana premotorickej kôry.

Väčšina praktických znalostí o premotorickej kôre totiž pochádzala z pozorovaní pacientov a experimentov s primátmi.

Ľudia, ktorí po mozgovej príhode stratili schopnosť pohybu, fungovali podľa tejto schémy: poškodená ľavá časť mozgu znamenala problémy na pravej strane tela a naopak.

Pravo-ľavý zmätok

Vyzeralo to, že pravá časť premotorickej kôry plánuje pohyb vľavo a ľavá zase naopak vpravo.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3PCY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3PCY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.

Fico aj včera tvrdil, že sa policajné vyšetrovanie zneužíva na politický boj. Môže mu to tak pripadať.

Tréner slovenskej basketbalovej reprezentácie žien Juraj Suja.

Kto nahradí kapitánku Bálintovú?

Patrik Fotta 14. jún

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

Potrebujú smartfóny ešte klávesnice?