Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Aké sú najdôležitejšie výskumy, o ktorých ste nikdy nepočuli?

Ak nie ste vedcom, so žiadnou z nich ste sa pravdepodobne nestretli. A predsa sú najcitovanejšími vedeckými štúdiami v dejinách.

Ako merať kvalitnú vedu? Pozriete sa, ako váš výskum citujú. ILUSTRAČNÉ FOTO – FOTOLIA

TEXT: Tomáš Prokopčák

Veda je posadnutá meraniami. Nielen vzdialeností a koncentrácií, ale aj meraním seba samej. Keď už pre nič iné, je to vynikajúci náznak, ako odlíšiť, či je nejaký vedecký výskum kvalitný, alebo až taký kvalitný nie je. Alebo ak by sme chceli byť presní: či produkuje kvantitu, alebo nie.

Jestvuje niekoľko spôsobov, ako vedu merať. Asi najznámejším je sa pozrieť, koľko ďalších vedcov a výskumov vašu prácu cituje, odkazuje na ňu či sa ňou zaoberá. Ak sa však pozriete na takéto objektívne údaje, zaskočia vás.

Zistíte, že ani teória relativity, objav nových chemických prvkov či zásadné zistenia fyziky nie sú „tým najdôležitejším“.

Citácie vám zrazu ukážu, že medzi najdôležitejšie vedecké výskumy histórie – ak sa pozriete do zoznamu Science Citation Index od roku 1900 – patria také, o ktorých ste asi nikdy nepočuli.

Metódy a bielkoviny

Najcitovanejším výskumom v dejinách je podľa magazínu Nature a Thomson Routers istá štúdia z roku 1951.

Bývalý predseda oz Pospolitosť Marian Kotleba počas zhromaždenie pred budovou Prezidentského paláca na Hodžovom námestí, ktoré organizovala Iniciatíva za slobodu slova  za účasti členov a prívržencov oz Pospolitosť. Bratislava, 17. november 2007.

Na slabú hrozbu ukázal už Najvyšší súd.

Hokejisti Česka sa tešia z gólu v zápase so Slovenskom na MS hráčov do 20 rokov.

Najlepším hráčom zápasu sa stal brankár Šimon Latkóczy.

Nikola Baďová 8 h
Nataša Holinová

Rečičky o vymäknutí kotlebovcov sú len výhovorka.

Kto to bol kardinál Jozef Tomko.