Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Videli chemickú reakciu, ktorá mohla byť pri vzniku života

Vedcom sa podarilo vyriešiť paradoxy štartu života. Stavebné molekuly mohli vzniknúť prirodzene, každá na inom mieste.

Ultrafialové svetlo v kombinácii s kyanovodíkom a sírovodíkom dokáže podnietiť vznik základných stavebných kameňov života.Ultrafialové svetlo v kombinácii s kyanovodíkom a sírovodíkom dokáže podnietiť vznik základných stavebných kameňov života. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

CAMBRIDGE, BRATISLAVA. Ako môže z organických zlúčenín vzniknúť život? Odveká otázka, na ktorú veda hľadá odpoveď desaťročia, sa teraz výrazne zjednodušila.

Vedci, ktorí odpoveď na otázku hľadali, sa doteraz delili na dva tábory.

Niektorí tvrdia, že na začiatku musela byť molekula schopná prenášať genetickú informáciu – napríklad RNA alebo DNA, ktorých proteínový základ môže slúžiť aj ako urýchľovač chemických reakcií.

Ostatní za katalyzátor považujú jednoduché kovy, ktoré mohli vytvoriť zmes organických molekúl, z ktorých sa mohli vyvíjať ďalšie.

Najnovšie zistenia publikované vo vedeckom časopise Nature teraz ukázali, že oba myšlienkové prúdy možno spojiť.

Vyriešené paradoxy

Prvotné formy života potrebujú na vznik tri základné typy molekúl: nukleové kyseliny, aminokyseliny a lipidy.

Podľa magazínu Science sú vo vzťahoch chemikálií potrebných na vznik života paradoxy, ktoré pripomínajú problém, či bolo skôr kura, alebo vajce.