BRATISLAVA. Písal sa rok 1987 a vtedy ešte neznámy Will Wright prehovoril investora Jeffa Brauna na založenie spoločnosti Maxis. Dôvod bol jednoduchý: Wright chcel svoju hru SimCity predávať aj na inej platforme, ako len Commodore 64.
Do dvoch rokov začali hru vo verzii pre počítače aj predávať a veľmi rýchlo sa stala obrovským hitom.
Počas nasledujúcich rokov vyšlo niekoľko pokračovaní nielen na počítače, ale aj na väčšiu dostupných platforiem.
Vystačila si aj bez zvuku
Z pohľadu dnešných počítačov boli nároky prvej verzie SimCity smiešne. Domov ste si ju doniesli na jednej diskete a potrebovala len pol megabajtu operačnej pamäte.
Počítačová verzia sa neskôr dočkala aj špeciálnej CD úpravy. Na trh ju priniesla firma Interplay a pri hraní sme si mohli vychutnať na tie pomery dokonalú grafiku s 256-timi farbami.
Prvá verzia hry (dnes má označenie Classic) vyšla ešte na Amigu, Atari ST, Macintosh počítače, ZX Spectrum a dokonca aj na hernú konzolu Super NES.
Hru sme si neskôr mohli zahrať aj na chytrých zariadeniach s Palm OS a vrcholom úspechu bol port na Psion 5, samozrejme, v jednoduchej čiernobielej grafike.
Prvá verzia SimCity, určená pre počítače Macintosh.
Predali sa milióny
Úspech hry bol na vtedajšiu dobu obrovský, za tri roky si ju kúpilo vyše milióna hráčov. Dokonca sa dostala aj do učebných osnov na niektorých univerzitách v Spojených štátoch.
Aj dnes si môžete zahrať pôvodnú verziu SimCity, stiahnete si ju oficiálne zadarmo na týchto stránkach. Kvôli autorským právam sa však hra premenovala na Micropolis.
Zaskočený obrovským úspechom začal Wright pracovať na ďalšej verzii hry s označením SimCity 2000, ktorú sme si mohli zahrať aj na herných konzolách Nintendo 64 či na prvom PlayStation.
Do dnešného dňa vyšlo dokopy päť pokračovaní, posledné v roku 2013. Hra sa v rôznych úpravách dostala aj na iPhone, vreckové konzoly od Nintenda a Wright nakoniec vytvoril aj niekoľko vlažne prijatých klonov SimCopter či SimFarm.
Pod krídlami Electronic Arts
Akvizíciu Maxisu ukončili v roku 1997, krátko pred vydaním SimCity 3000. V Electronic Arts zostali verní svojej povesti a krátko na to prepustili približne polovicu štúdia.
Will Wright sa potom začal venovať úplne novej sérii, ktorá firme neskôr zarobila desiatky miliónov dolárov.
Tou sériou je The Sims, ktorá prepisovala herné dejiny. Už prvý diel zabezpečil firme zisk, keďže predaje hry a všetkých rozšírení prekročili hranicu 11 miliónov kusov. Druhý diel rovnako bol obrovským hitom, len za prvých desať dní si hru zakúpilo vyše milióna hráčov.
Pri hre The Sims 2 začal Maxis produkovať ešte väčšie množstvo rozširujúcich balíčkov. Hráči si postupne mohli zakúpiť osem oficiálnych rozšírení a deväť tematických balíčkov, obsahujúcich napríklad nábytok od Ikea.
Štúdio Maxis stálo aj za ďalšími dielmi série, vrátane The Sims 4 z roku 2014. Séria The Sims ale nemusela nikdy vzniknúť. Pri prvom predstavení projektu sa viacerí manažéri chytali za hlavu.
„Veď hru, ktorá vyzerá ako virtuálny domček pre bábiky, by sa hrali len dievčatá,“ spomína Jeff Braun.
V Electronic Arts vedia, ako útočiť na peňaženky.
K počítačom prilákali aj dievčatá
Ich obavy sa nakoniec nenaplnili - hra síce skutočne vyzerá ako virtuálny domček a obľubujú ju z veľkej časti práve dievčatá. Fenoménom The Sims sa však vážne zaoberali aj niektoré psychologické štúdie, ktoré hľadali odpoveď na taký obrovský záujem rôzneho spektra hráčov.
Podľa profesorky psychológie z univerzity v meste Massachusetts sú to práve naše fantázie, ktoré môžeme v hre prežívať. „Môžete byť rockovou hviezdou, policajtom alebo matkou“, dodáva Susan Kraussová.
Will Wright opustil spoločnosť v roku 2009, teda krátko po dokončení dlho odkladanej hry Spore. Tá v pamäti hráčov zostáva nie kvôli svojej kvalite, ale obmedzeniam v počte inštalácií.
S Wrightom zo štúdia Maxis odišla aj vízia nových titulov, zmenili sa aj vývojári. Zatvorením centrály Maxis Emeryville sa ale nekončí séria hier The Sims a SimCity, ďalších dielov a rozšírení sa ešte určite dočkáme.
Hodnota obidvoch značiek je obrovská a minimálne v prvom prípade bude firme prinášať zisky ešte mnoho rokov. The Sims je fenomén a Electronic Arts preň plánuje čoskoro vydať prvé veľké rozšírenie.
Rovnako zostane zachovaná aj samotná značka Maxis, keďže pobočky v Redwood Shores, Salt Lake City, Melbourne a Helsinkách stále fungujú. Práve tam by sa mali presunúť zamestnanci zo zrušenej centrály.
Maxis nie je prvé štúdio
Electronic Arts má už roky nelichotivú nálepku, ktorú nezískali len náhodou. Vo svojich nákupoch je často megalomanský a odkúpené štúdiá zatvára už po pár rokoch od ich získania.
Medzi tie najväčšie a najznámejšie patrí Westwood, stojaci za sériou Command & Conquer. EA štúdio odkúpilo v roku 1998, teda hneď po dokončení rozširujúcich balíčkov pre Command & Conquer: Red Alert.
EA zavreli aj ďalšie známe štúdiá, napríklad Bullfrog (Syndicate, Dungeon Keeper), Origin (Ultima, Wing Commander), či DreamWorks Interactive. Zoznam je ale oveľa dlhší a určite sa bude rozširovať.
Jeden z posledných veľkých nákupov prebehol v roku 2011, keď firma odkúpila štúdio PoCap za 650 miliónov dolárov. Do jedného roku muselo odísť 50 zamestnancov americkej pobočky a štúdio v Dubline zavreli úplne.