SME

Letecké firmy prestanú prepravovať akumulátory, môžu vybuchnúť

Li-ion akumulátory môžu viesť k požiarom. Firmy chcú chrániť lietadlá.

(Zdroj: Ilustračné - freeimages.com)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Pre Li-ion akumulátory je bezpečnejšie cestovať po zemi ako vzduchom. Presvedčená je o tom už druhá letecká spoločnosť, ktorá spája ich prepravu s požiarmi na palubách lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

United Airlines menia svoje obchodné podmienky a po vzore Delta Airlines končia s prepravou hromadných zásielok akumulátorov. Zo skúšok, ktoré uskutočnila FAA, vyplýva, že akýkoľvek skrat v jedinom článku akumulátora môže spustiť reťazovú reakciu, ktorá môže skončiť katastrofou.

Skúšky podľa BBC potvrdili predchádzajúce obavy. Pri simulácii umiestnila FAA do prepravného kontajnera 5-tisíc Li-ion akumulátorov a výhrevný článok, ktorý simuloval vnútorný skrat jedného z nich. Vznikajúce teplo spustilo reťazovú reakciu a teploty vystúpili na hranicu 600 °C. Experiment sa skončil výbuchom.

SkryťVypnúť reklamu

Podobné výsledky dosiahli aj v prípade, ak mal kontajner protipožiarnu úpravu a obsahoval náplň, ktorá má prípadný požiar zastaviť. Pri spätnom vyšetrovaní sa zistilo, že viacero letov, ktoré sa skončili katastrofou, kontajnery s akumulátormi prepravovali.

Stalo sa to na palubách dvoch nákladných lietadiel Boeing 747, ktoré po požiari spadli na zem, podobné problémy malo lietadlo UPS v roku 2006, keď núdzovo v plameňoch pristálo a špekuluje sa o tom, že podobná situácia mohla nastať pri nedávnom nešťastí Malajských aerolínií. Hoci sa všetky prípady starostlivo vyšetrovali, nikdy sa nezistilo, čo bolo zdrojom požiarov.

V súčasnosti prepravujú letecké spoločnosti približne desať percent všetkých akumulátorov a tento trend je na vzostupe. Nové zistenia by to mohli zastaviť, hoci by to mohlo znamenať, že preprava sa spomalí a skomplikuje niektorým výrobcom ich logistiku.

SkryťVypnúť reklamu

Letecké spoločnosti však budú naďalej prepravovať zariadenia s akumulátormi, pokiaľ bude každé z nich jednotlivo balené. To by mohlo úplne potlačiť lavínový efekt, ktorý odhalili laboratórne podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 003
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 125
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 509
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 6 167
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 281
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 838
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 147
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 615
SkryťZatvoriť reklamu