SME

Letecké firmy prestanú prepravovať akumulátory, môžu vybuchnúť

Li-ion akumulátory môžu viesť k požiarom. Firmy chcú chrániť lietadlá.

(Zdroj: Ilustračné - freeimages.com)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Pre Li-ion akumulátory je bezpečnejšie cestovať po zemi ako vzduchom. Presvedčená je o tom už druhá letecká spoločnosť, ktorá spája ich prepravu s požiarmi na palubách lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

United Airlines menia svoje obchodné podmienky a po vzore Delta Airlines končia s prepravou hromadných zásielok akumulátorov. Zo skúšok, ktoré uskutočnila FAA, vyplýva, že akýkoľvek skrat v jedinom článku akumulátora môže spustiť reťazovú reakciu, ktorá môže skončiť katastrofou.

Skúšky podľa BBC potvrdili predchádzajúce obavy. Pri simulácii umiestnila FAA do prepravného kontajnera 5-tisíc Li-ion akumulátorov a výhrevný článok, ktorý simuloval vnútorný skrat jedného z nich. Vznikajúce teplo spustilo reťazovú reakciu a teploty vystúpili na hranicu 600 °C. Experiment sa skončil výbuchom.

SkryťVypnúť reklamu

Podobné výsledky dosiahli aj v prípade, ak mal kontajner protipožiarnu úpravu a obsahoval náplň, ktorá má prípadný požiar zastaviť. Pri spätnom vyšetrovaní sa zistilo, že viacero letov, ktoré sa skončili katastrofou, kontajnery s akumulátormi prepravovali.

Stalo sa to na palubách dvoch nákladných lietadiel Boeing 747, ktoré po požiari spadli na zem, podobné problémy malo lietadlo UPS v roku 2006, keď núdzovo v plameňoch pristálo a špekuluje sa o tom, že podobná situácia mohla nastať pri nedávnom nešťastí Malajských aerolínií. Hoci sa všetky prípady starostlivo vyšetrovali, nikdy sa nezistilo, čo bolo zdrojom požiarov.

V súčasnosti prepravujú letecké spoločnosti približne desať percent všetkých akumulátorov a tento trend je na vzostupe. Nové zistenia by to mohli zastaviť, hoci by to mohlo znamenať, že preprava sa spomalí a skomplikuje niektorým výrobcom ich logistiku.

SkryťVypnúť reklamu

Letecké spoločnosti však budú naďalej prepravovať zariadenia s akumulátormi, pokiaľ bude každé z nich jednotlivo balené. To by mohlo úplne potlačiť lavínový efekt, ktorý odhalili laboratórne podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 845
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 515
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 585
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 449
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 327
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 250
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 032
SkryťZatvoriť reklamu