SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Ak patríte medzi tých, ktorých na notebooku firmy Lenovo obťažujú vyskakujúce reklamy, potom by ste mali vedieť, že stačí jediné kliknutie a reklamný softvér Superfish sa vytratí z vášho disku.
Po búrlivej spoločenskej diskusii prichádza podľa BBC Lenovo nielen s ospravedlnením, ale aj nástrojom na jednoduché odstránenie softvéru.
Lenovo tajne nasadzovalo do počítačov advérČítajte
Ten si môžete stiahnuť priamo zo stránky podpory. Hoci firma v minulých dňoch spravila všetko pre to, aby boli inštalácie neaktívne a reklama sa nezobrazovala, samotný kód si musíte odstrániť sami.
Zdá sa však, že Lenovo nie je jedinou firmou, ktorá robí podobné opatrenia. Reklamný softvér, pri ktorom bezpečnostní analytici upozornili na hrozbu straty súkromia a špehovania, je na čiernom zozname viacerých firiem.
Mozilla analyzuje dáta zozbierané používateľmi prehliadača Firefox a uvažuje nad tým, či je potrebné zablokovať autoritu, ktorá vydala certifikáty na šifrované spojenia maskujúce sprostredkovateľa Superfish. Ak sa ukáže, že existuje možnosť ohrozenia, firma uskutoční potrebné kroky.
Microsoft spolu s McAfee informovali o tom, že svoje antivírusové riešenia dopĺňajú o nové definície, ktoré na Superfish upozornia a umožnia jeho odstránenie. Obe firmy sú presvedčené o tom, že prevádzkovatelia systému narušili dôveru zákazníkov.
Podobná diskusia však prebieha aj v ďalších firmách. Hoci nápad analyzovať obrázky v prehliadači a podľa nich vyhľadávať najlacnejšie cenové ponuky na internete nie je vo svojom princípe zlá, je chybou ohroziť kvôli tomu šifrované prístupy k bankám či zabezpečeným službám bez toho, aby o tom boli používatelia informovaní.
Ide o prvý rozsiahly prípad tohto druhu, ktorý poškodil dôveru výrobcu hardvéru v očiach spotrebiteľov.