V meteorite Tagish Lake objavili organickú látku

Fragmenty meteoritu Tagish Lake dopadli 18. januára 2000 v oblasti rovnomenného jazera v juhozápadnej Kanade. Zväčša priamo na jeho zamrznutú hladinu. Vďaka silnému mrazu a rýchlej reakcii vedcov sa podarilo bezprecedentne znížiť riziko ich kontaminácie .

Fragment meteoritu Tagish Lake uväznený v ľade. FOTO - UNIVERZITY OF CALGARY

Fragmenty meteoritu Tagish Lake dopadli 18. januára 2000 v oblasti rovnomenného jazera v juhozápadnej Kanade. Zväčša priamo na jeho zamrznutú hladinu. Vďaka silnému mrazu a rýchlej reakcii vedcov sa podarilo bezprecedentne znížiť riziko ich kontaminácie pozemskými materiálmi.

Tagish Lake patrí ku krehkým meteoritom, ktoré sa zvyčajne hneď po vstupe do zemskej atmosféry rozpadnú na mikročastice. Bol však pomerne veľký, a preto sa rozpadol na dobre skúmateľné fragmenty. Obsahujú vysoký podiel organických látok a patria k najprimitívnejšiemu známemu materiálu z čias utvárania slnečnej sústavy.

Piati japonskí a americkí vedci na čele s Keiko Nakamurovou z Kobe University a Michaelom Zolenskym z NASA Johnson Space Center teraz dodatočne vo vzorkách meteoritu Tagish Lake odhalili pozoruhodne štruktúrovaný organický materiál. Ide o duté bublinovité globuly, ktorých steny sa skladajú z uhľovodíkov. Sú to vôbec prvé také štruktúry, aké sa podarilo objaviť v prírodnej vzorke. Silne pripomínajú prakticky totožné globulovité štruktúry, ktoré vlani laboratórne syntetizovali vedci z NASA Ames Research Center pri simuláciách, založených na chemických látkach a fyzikálnych podmienkach, aké sa pozorujú alebo očakávajú v medzihviezdnom priestore.

Hoci globuly v meteorite Tagish Lake očividne nemajú biologický pôvod, sú veľmi významné v kontexte úvah o vzniku života na Zemi. Lebo na povrch našej práve narodenej planéty musel priam „pršať“ dážď takýchto meteoritov, ktorý na ňu dodával organické látky. Globuly tohto typu možno aj ponúkali potravu či aspoň útočisko prvým mikroskopickým formám života.

Meteorit Tagish Lake s najväčšou pravdepodobnosťou pochádza z materského telesa na vonkajšom okraji pása planétok, teda privrátenom k planéte Jupiter. A podobne, ako meteority tohto typu „osievali“ organickými látkami mladú Zem, rovnaký proces mohol prebiehať aj na mesiacoch Jupitera. Osobitne zaujímavé je to v prípade Europy, keďže pod jej ľadovou škrupinou sa podľa všetkého nachádza globálny oceán kvapalnej vody, hlboký najmenej niekoľko kilometrov.

ZDENĚK URBAN

Ako keby riadili krajinu s konsolidovanými verejnými financiami.

Ako neznižovať počet úradníkov.

Ruská raketová paľba na mesto Černihiv si vyžiadala už 18 mŕtvych

Zelenskyj nalieha na Západ, aby poskytol rakety pre systémy Patriot a Iris-T.

Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.

Matej Ovčiarka je už novým šéfom sekcie plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva.

Ovčiarka šéfuje plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva od stredy.