Namiesto tradičného šraubováku, kladiva a pílky sa chopili počítačových programov a s ich pomocou vytvárajú pestrofarebné stránky, ktoré často nečíta a nevidí nikto iný, než najbližšia rodina.
Internetové spoločnosti zatiaľ nedumajú, prečo je fenomén tak rozšírený a uspokojujú sa s tým, že ľudia jednoducho prichádzajú. Človek s vlastnou webovou stránkou je totiž zárukou, že sa na ich internetový server bude vracať a že vyššou návštevnosťou pritiahne reklamu.
„Pre nás nie je (bezplatné hostovanie webových stránok) zdrojom prímu, je to ale istý druh pridanej hodnoty, spôsob, ako urobiť internet presvedčivejším,“ vyhlásil Kurt Hahn, riaditeľ oddelenia pre styk s verejnosťou americkej spoločnosti EarthLink, ktorá poskytuje internetové služby.
Takmer štvrtina jej predplatiteľov, teda asi milión ľudí, si už svoje stránky založila. Pre spoločnosť nie je poskytovanie voľného priestoru - skromných šiestich megabajtov - príťažou. V porovnaní so ziskami sú náklady, ako podotýka Rahn, „vcelku minimálne“.
Nemenej zdatne si vedie internetový gigant AOL, keď je na jeho hostiteľskom serveri AOL Hometown zaregistrovaná jedna nová stránka každých osem sekúnd.
Najväčšej popularite v ponúkaní bezplatčného poskytovania priestoru na webe sa však u Američanov tešia www.angelfire.com a www.tripod.com, obidve vo vlastníctve Lycosu. Kažá zo stránok má približne šesť miliónov registrovaných užívateľov a každý mesiac pribúda ďalších najmenej 250-tisíc.
Čo je obsahom stránok? Na Angelfire idú hlavne stredoškoláci a zrejme preto tu nájdete najviac stránok hlásajúcich obdiv k mladučkej hviezde Britney Spearsovej alebo k iným popovým spevákom. Tripod má širší vekový záber, od 18 do 35 rokov, manažéri však generačné rozdelenie nedokážu vysvetliť.
Isté je, že to, čo sa najviac vyhľadáva na Lycose, je tiež najpopulárnejšou témou webových stránok. „Je to odskúšané a je pravda, že tam existuje spojitosť,“ vyhlásila manažérka Tripodu Ames Friedmanová. „Najskôr to bol Pokemon, teraz je to (animovaná japonská rozprávka) Dragon Ball Z," konštatovala.
Popularitu webového „kutilstva“ umožnili bezplatné editorské programy, ktoré nevyžadujú znalosť jediného riadku HTML jazyka, v ktorom sa stránky tvoria, a sú graficky prístupné aj deťom. S ďalšími nástrojmi pre vytváranie stránok ich ponúka prakticky každá spoločnosť, ale veľa záujemcov si vystačí s jednoduchým programom FrontPage Express, ktorý je súčasťou Windows.
Bezplatnému poskytovaniu webstránok podľa odborníkov nehrozí zánik, bude sa však musieť viac než predtým prispôsobovať profilu zákazníkov a ladiť zameranie tak, aby zodpovedal im aj zadávateľom reklamy. „Na analýzu zákazníckej štruktúry sa nevenovalo zatiaľ dosť penazí a... otázkou je, či tento vzťah môžete speňažiť a pritom nikoho neodradiť,“ uviedol analytik spoločnosti Jupiter Research Preston Dodd.
Autor: VLASTIMIL MILÝ