Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Mikróby ovplyvňujú správanie ľudí. Viac, ako tušíme

Ľudské telo nie je tým, čím sa zdá. Obsahuje napríklad desaťnásobne viac bakteriálnych buniek ako obyčajných.

Niektoré pomáhajú, niektoré škodia a iné nás ignorujú. Mikróbov môžeme mať v tele viac ako našich vlastných buniek.Niektoré pomáhajú, niektoré škodia a iné nás ignorujú. Mikróbov môžeme mať v tele viac ako našich vlastných buniek. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Chlorovírusy sú gigantmi v mikroskopickej ríši. Bežne žijú v sladkovodných jazerách v spoločenstve zelených rias. V ľudskom tele ich paradoxne až donedávna nik nenašiel.

Zrejme preto, že sú také obrovské, unikali zaužívaným pátracím scenárom, ušitým na oveľa menšie vírusy. Napokon vedcom ani nenapadlo v našich útrobách hľadať takých exotických obyvateľov.

Z rias na človeka

Objav prišiel vtedy, keď tím virológa Jamesa Van Ettena z americkej Univerzity Nebraska v Lincolne urobil výtery z hrdla ľudí, u ktorých skúmali reakcie na rôzne podnety. Vedci vo výteroch hľadali zaujímavé sekvencie DNA. Prekvapivo našli rozsiahlu DNA chlorovírusu ATCV-1, ktorý má 400 génov.

Bol to práve Van Etten, ktorý kedysi dávno stál pri objave týchto „zelených“ vírusov. Že stretne svojho starého známeho po vyše tridsiatich rokoch v laboratóriu pri skúmaní ľudí, bolo preňho poriadnym prekvapením.

Vedci vyšetrili 92 ľudí, štyridsať z nich malo v hrdle ATCV-1. Netrpeli nijakou zjavnou chorobou, líšili sa len rôznymi výsledkami pri testoch. A práve tí, ktorí mali v hrdle votrelca z rias, horšie spracúvali vizuálne podnety a horšie sa orientovali v priestore. Nebol to veľký rozdiel, bol však merateľný.

Aby si vedci tento poznatok overili, nakazili chlorovírusom myši a pustili ich do bludiska spolu so zdravými.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3M7C na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3M7C na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.