Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Rádioteleskop zachytil záhadný signál z kozmu

Astronómovia prvý raz naživo objavili zvláštny rádiosignál, jeho zdroj nepoznáme. Môže však ukázať, ako sa vyvíjal vesmír.

Vedci na rádioteleskope v austrálskom Parkse prvý raz zachytili ostrý exotický rádiosignál naživo.Vedci na rádioteleskope v austrálskom Parkse prvý raz zachytili ostrý exotický rádiosignál naživo. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC/CSIRO)

BRATISLAVA. Bola to vlastne náhoda, úkaz, ktorý sa ukrýval v starších dátach. Keď v roku 2007 astronómovia prechádzali záznamy z rádioteleskopu v austrálskom mestečku Parkes, narazili na čudnú anomáliu. Jasný, výrazný a kratučký rádiosignál, ktorý trval pár milisekúnd.

Odvtedy vedci objavili podobnú stopu v starších dátach ešte sedemkrát, raz na portorickom rádioteleskope v Arecibe. Problémom bolo, že takýto úkaz si všimli dávno potom, ako sa udial.

Teraz astronómovia prvý raz narazili na záhadný fenomén v okamihu, keď priletel k našej planéte. Signál z ďalekých končín kozmu si podľa štúdie v odbornom magazíne Monthly Notices of the Royal Astronomical Society znovu všimli v observatóriu v Parkse.

Nič ďalšie

Blitzar

je hypotetický objekt, ktorý je zdrojom silného milisekundového rádiosignálu.

Zdrojom môže byť zrážka neutrónových hviezd či čiernych dier, prípadne kolaps pulzaru na čiernu dieru.

Takzvané blitzary sú mysteriózny vesmírny úkaz. Vedci totiž netušia, čo exotický signál vytvára - vedia len, že rádiosignál nesie ohromné množstvo energie.

Podľa magazínu New Scientist dokonca v niektorých prípadoch porovnateľné s tým, akú vyprodukuje naše slnko za milióny rokov.

„Nikto však nevie, z čoho to pochádza,“ hovorí pre popularizačný týždenník Keith Bannister z austrálskej akadémie vied. „Všetky nápady sú veľmi exotické a ich postupné vylučovanie je všetko, čo teraz môžeme urobiť.“