Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Vedci rozlúštili záhadu sondy Beagle2, konečne objavili stratené zariadenie

Zábery z obežnej dráhy Marsu ukázali európsky lander Beagle 2. Rozlúštili záhadu, čo sa s misiou pred viac ako desaťročím stalo.

(Zdroj: NASA/ESA)

BRATISLAVA. Na svoju cestu sa vydala dňa 19. decembra 2003. Pristávací modul Beagle2 sa oddelil od európskeho orbitera Mars Express a začal pomaly zostupovať na povrch červenej planéty.

Odborníci netrpezlivo očakávali, ako sa zo suchého a studeného povrchu Marsu lander ozve a začne vykonávať vedeckú časť svojej misie. Na prvý sviatok vianočný, dňa 25. decembra 2003 však zostala sonda ticho, Beagle2 sa domov neozval a riadiace stredisko stratilo so zariadením kontakt.

Až dosiaľ jestvovali iba hypotézy, čo sa časti kozmickej misie – keďže Mars Express dodnes krúži okolo Marsu a funguje – stalo. Po viac ako desaťročí špekulácii teraz priniesla odpoveď vesmírna misia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Planetárna sonda MRO vďaka svojim citlivým kamerám konečne objavila na povrchu Marsu Beagle2. A snímky naznačujú, čo sa európskej misii udialo.

Chyba panelov

Asi dvojmetrový robot sa oddelil od svojho materského zariadenia šesť dní predtým, ako bolo naplánované jeho spojenie so Zemou. Snímka z tohto okamihu ukazuje, že Beagle2 sa od Mars Expressu oddelil a začal zostupovať. Zvyšok zostávalo záhadou.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3KXH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3KXH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Darine Antalovej (72) z bratislavskej Petržalky vďaka liečbe liekom Keytruda takmer úplne vymizla rakovina krčku maternice. VšZP jej ho však nechce preplácať, lebo nie je hradený z verejného zdravotného poistenia. Trojtýždňová liečba ním stojí 4170 eur.

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.

Fľaštička s vakcínou proti koronavírusu, ktorú vyvinuli vedci z Oxfordskej univerzity v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou AstraZeneca.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Bez opozície by neprešiel.