Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Vedci rozlúštili záhadu sondy Beagle2, konečne objavili stratené zariadenie

Zábery z obežnej dráhy Marsu ukázali európsky lander Beagle 2. Rozlúštili záhadu, čo sa s misiou pred viac ako desaťročím stalo.

(Zdroj: NASA/ESA)

BRATISLAVA. Na svoju cestu sa vydala dňa 19. decembra 2003. Pristávací modul Beagle2 sa oddelil od európskeho orbitera Mars Express a začal pomaly zostupovať na povrch červenej planéty.

Odborníci netrpezlivo očakávali, ako sa zo suchého a studeného povrchu Marsu lander ozve a začne vykonávať vedeckú časť svojej misie. Na prvý sviatok vianočný, dňa 25. decembra 2003 však zostala sonda ticho, Beagle2 sa domov neozval a riadiace stredisko stratilo so zariadením kontakt.

Až dosiaľ jestvovali iba hypotézy, čo sa časti kozmickej misie – keďže Mars Express dodnes krúži okolo Marsu a funguje – stalo. Po viac ako desaťročí špekulácii teraz priniesla odpoveď vesmírna misia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Planetárna sonda MRO vďaka svojim citlivým kamerám konečne objavila na povrchu Marsu Beagle2. A snímky naznačujú, čo sa európskej misii udialo.

Chyba panelov

Asi dvojmetrový robot sa oddelil od svojho materského zariadenia šesť dní predtým, ako bolo naplánované jeho spojenie so Zemou. Snímka z tohto okamihu ukazuje, že Beagle2 sa od Mars Expressu oddelil a začal zostupovať. Zvyšok zostávalo záhadou.