Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Turisti pôjdu do vesmíru pre nehody neskôr

Dve nehody súkromných vesmírnych lodí za štyri dni môžu spochybniť vesmírny turizmus.

SpaceShipTwo sa zrútila pri teste v Mohavskej púšti. Jeden pilot nehodu neprežil, druhý sa katapultoval a je zranený.SpaceShipTwo sa zrútila pri teste v Mohavskej púšti. Jeden pilot nehodu neprežil, druhý sa katapultoval a je zranený. (Zdroj: TASR/AP)

LOS ANGELES. V teplovzdušnom balóne preletel Atlantický aj Tichý oceán. V marci 2004 zase obojživelným vozidlom prešiel cez Lamanšský preliv za rekordnú hodinu a štyridsať minút.

Ešte minulý rok hovoril britský miliardár sir Richard Branson, majiteľ konglomerátu Virgin, o tom, že on a jeho deti budú budúci rok prvými pasažiermi komerčného vesmírneho letu.

Po piatkovej nehode sa môže sen šéfa spoločností ako Virgin Airlines či Virgin Galactic o niečo vzdialiť.

V piatok sa pri testovacom lete vesmírna loď SpaceShipTwo vo výške asi 16 kilometrov oddelila od nosného lietadla WhiteKnightTwo a do pár minút sa zrútila do Mohavskej púšte v Kalifornii. Pri nehode zahynul jeden z dvoch pilotov, druhý je vážne zranený.

Stovky záujemcov

Vesmírna loď
SpaceShipTwo
  • kapacitu 8 osôb – dvaja piloti a 6 pasažierov. Má za sebou 55 testovacích letov.
  • Do výšky 16 kilometrov ju vynesie nosné lietadlo.
  • Samostatne dokáže letieť len asi 30 minút.

Projekt Bransona SpaceShipTwo mal už budúci rok vyviesť prvých vesmírnych turistov na okraj vesmíru. Napriek tomu, že let mal trvať asi dve a pol hodiny a len pár minút z toho je vo vesmíre, vyše 700 ľudí neváhalo vopred zaplatiť za letenku 200­ až 250­-tisíc dolárov.

Národný úrad pre bezpečnosť dopravy začal podľa agentúry Reuters vyšetrovať príčinu nehody v sobotu ráno, podľa CNN môže trvať aj rok.

Sústrediť sa budú pravdepodobne na raketový motor, v ktorom v záujme zvýšenia výkonu vesmírnej lode vymenili tuhé palivo za palivo na báze plastu.

Prvé odhady vyšetrovateľov ale hovoria o predčasnom zapnutí zostupového manévru.

Podľa investigatívneho novinára Toma Bowera, ktorý píše Bransonov životopis, bola nehoda „predvídateľná a neodvratná“, povedal pre The Telegraph.

Spoločnosť Virgin Galactic varovalo pred využitím daného motora aj Medzinárodné združenie na podporu vesmírnej bezpečnosti (IAASS).

Druhá za týždeň

Za štyri dni išlo o druhú nehodu súkromného vesmírneho programu. V noci na stredu vybuchla pri štarte raketa súkromnej spoločnosti Orbital Sciences, ktorá viezla na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) zásoby.

Objavilo sa tým viacero pochybností o využití komerčných spoločností vo vesmírnom programe. NASA sa na ne spolieha najmä pri dodávkach pre ISS.

Ohrozená však môže byť aj myšlienka vesmírneho turizmu. „Je to skutočné zlyhanie konceptu, že množstvo ľudí bude čoskoro radostne cestovať na okraj vesmíru,“ povedal pre USA News John Logsdon, bývalý riaditeľ Inštitútu vesmírnej politiky z Univerzity Georgea Washingtona.

Sir Branson však verí, že program po vyšetrení nehody bude pokračovať: „Keď zistíme, čo sa stalo a či tú chybu vieme odstrániť, postaráme sa o to, aby náš sen naďalej žil.“

Pohľad do miestnosti vo Fakultnej nemocnici v Trnave, v ktorej sa podáva vakcína na prevenciu ochorenia COVID-19.

Od dnes platia prísnejšie pravidlá.

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.