RÍM, BRATISLAVA. Bola tam nekonečná teplota a nekonečný tlak, hustotu i zakrivenie celého tohto raného vesmíru si ani poriadne nedokážeme predstaviť. Takto, z prvej singularity, sa nafúkol, najskôr extrémne rýchlo a potom postupne vesmír, ktorý nás dnes obklopuje.
Myšlienka veľkého tresku sa v kozmológii objavila už koncom dvadsiatych rokov minulého storočia. Teraz sa k nej prihlásil aj Vatikán, keď o veľkom tresku, evolúcii a predstave Boha ako kúzelníka hovoril pápež František.
V pondelok navštívil Pápežskú akadémiu vied, kde odhaľoval bustu emeritnému rímskemu biskupovi Benediktovi XVI.
Spor o evolúciu
„Keď čítame o stvorení v Genesis, riskujeme predstavu Boha ako kúzelníka, s kúzelnou paličkou, ktorý dokáže hocičo. Ale tak to nie je,“ odkázal podľa talianskeho magazínu Vatican Insider pápež akademikom.
„Veľký tresk, ktorý je dnes najpopulárnejšou teóriou o pôvode univerza, nie je v protiklade k božskému stvoreniu, vyžaduje ho. Evolúcia v prírode nie je nekonzistentná so zmienkami o stvorení - pretože evolúcia predpokladá vytvorenie bytostí, ktoré sa vyvíjajú.“
Podľa britského denníka The Independent sú aktuálne slová pápeža určené aj na upokojenie relatívne zúrivej debaty medzi vedou a rôznymi verziami nevedeckého kreacionizmu.
Proti kreacionizmu?
Takéto myšlienky zvyčajne predpokladajú, že Boh je nielen prvým hýbateľom, ale priebežne do celého vývoja zasahuje a evolúcia nemôže byť ani nie je slepá.
Naopak, je vopred naplánovaným alebo dokonca priebežne usmerňovaným procesom - čo protirečí súčasným zisteniam prírodných vied.
„Evolúcia v zmysle spoločného predka môže byť pravdivá,“ tvrdil napríklad v roku 2005 blízky človek predchádzajúceho pápeža, viedenský kardinál Christoph Schönborn. „No evolúcia v neodarvinistickom zmysle, neriadený, neplánovaný proces, nie je.“
Mierny obrat
Paradoxne, s predchodcom myšlienky veľkého tresku prišiel rímskokatolícky kňaz Georges Edouard Lemaître. A aj otec prirodzeného výberu a evolúcie Charles Darwin vyštudoval teológiu.
Napriek tomu má Vatikán dnes povesť protivedeckej inštitúcie. To sa však postupne mení, o evolúcii ako o fakte hovoril už Ján Pavol II. A pred rokmi jezuita José Gabriel Funes, riaditeľ Vatikánskeho observatória, dokonca pripustil, že život sa môže nachádzať aj na iných planétach vo vesmíre.
V roku 2009 cirkev zorganizovala darwinovskú konferenciu pri príležitosti 150 rokov od publikácie jeho slávnej knihy Pôvod druhov - už vtedy Vatikán uznal, že myšlienky evolúcie sú „kompatibilné“ s kresťanským nazeraním na stvorenie.
„Súčasné pápežovo stanovisko je dôležité,“ dodáva pre tlačovú agentúru Adnkronos prezident talianskeho Národného inštitútu astrofyziky Giovanni Bignami. „My sme priamymi potomkami veľkého tresku, ktorý vytvoril vesmír.“