Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Vedci vyvinuli nový test na ebolu, smrtiaci vírus odhalí za 30 minút

Bežné testy stoja tisíce eur, papierikový test vyjde na pár eur. Prototyp vyvinuli za 12 hodín.

(Zdroj: BBC)

DURHAM. Vedcom by nový papierikový test mal uľahčiť identifikáciu osôb nakazených smrtiacim vírusom ebola.

V pondelok o tom informovala stanica BBC.

Papierik v cene niekoľkých centov dokáže odhaliť ebolu približne za 30 minút. Vedci dokázali vyvinúť prototyp za približne 12 hodín, pričom použili materiál v hodnote necelých 17 eur.

Na papieriku sa nachádza zmes biologických materiálov vrátane ribonukleovej kyseliny (RNA). Túto zmes možno zmraziť a zachovať aj na obyčajnom papieri.

Profesor biomedicínskeho inžinierstva na Bostonskej univerzite a šéf výskumného tímu Jim Collins povedal, že biologický prášok možno aktivovať prostým pridaním vody.

Nový typ použitej RNA môže byť "naprogramovaný" tak, aby reagoval na akýkoľvek požadovaný biochemický impulz.

"Dáva nám to programovateľný senzor," povedal Collins. Nový test má základy v princípoch, ktoré jeho tím objavil pri predošlom výskume.

"Dva moje tímy vytvorili za 12 hodín 24 senzorov, ktoré vedia objaviť rozličné oblasti genómu eboly a rozlišovať medzi kmeňom sudánskym a zairským," povedal Collins.

Bežné testy na ebolu môžu trvať mesiace a stoja tisíce eur. Nové testy zatiaľ nie sú použiteľné v oblastiach zasiahnutých epidémiou. Podľa Collinsa však bude vývoj použiteľného testu jednoduchý.

Prečítajte si tiež:Američania majú strach z eboly. Zaviedli povinnú karanténuČítajte