Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Slávny vrak z Antikythéry ukrýva ďalšie poklady

Pozostatky lode z Antikythéry ukrývajú ďalšie tajomstvá. Možno ju dokonca sprevádzalo iné plavidlo.

Vedci obajvili na dne dosiaľ neznáme predmety.Vedci obajvili na dne dosiaľ neznáme predmety. (Zdroj: Woods Hole Oceanographic Institution)

ATÉNY, BRATISLAVA. Na začiatku bola búrka, možno podobná, aká pred dvetisíc rokmi vrhla tie dve lode na útesy gréckeho ostrova Antikythéra.

V roku 1900 tak miestnych hľadačov hubiek zahnal vietor a vysoké vlny mimo ich bežnej trasy a na dne, zhruba v päťdesiatmetrovej hĺbke objavili staroveký poklad. Stroskotanú antickú loď plnú bronzových a mramorových sôch, dávnych amfor - a medzi pozostatkami sa ukrýval aj akýsi čudný dávny počítač.

Slávny mechanizmus z Antikythéry slúžil na astronomické výpočty a dokázal predpovedať polohu Mesiaca, Slnka i niektorých planét.

Teraz sa medzinárodný tím morských archeológov ponoril znovu na miesto, kde zrejme v roku 67 pred naším letopočtom dávne plavidlo stroskotalo. Výskumníci nielenže objavili ďalšie vzácne predmety a pozostatky lode, ale zistili aj to, že staroveká loď bola pravdepodobne podstatne väčšia a zrejme ju sprevádzalo ešte jedno menšie plavidlo.

Možno dokonca predpokladať, že z Malej Ázie viezlo nevestu aj s bohatým venom.

Titanic antiky

„Dôkazy ukazujú, že toto je najväčší vrak starovekej lode, aký kto kedy objavil,“ opisuje vo vyhlásení aténskeho Oceánografického inštitútu Woods Hole Brendan Foley. „Toto je Titanic antiky.“