SME

Bankomaty vo svete majú problém, vydávajú peniaze aj bez kariet

Hackeri naprogramovali vírus, ktorý vydáva z bankomatov peniaze. Banky kvôli nemu prišli o milióny.

(Zdroj: Ilustračné - freeimages.com)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Volá sa Tyupkin a nie je obyčajným tuctovým vírusom. Hackeri ho inštalujú pomocou bootovateľného CD do bankomatov, aby z nich vyberali peniaze bez použitia platobných kariet.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Biely kôň prichádza k určenému bankomatu v dohodnutý čas. Na klávesnici vyťuká odomykacie heslo a na displeji sa zobrazí autorizačný kľúč. Vytočí na mobile číslo šéfa a ten mu diktuje spárované heslo na odomknutie.

Na obrazovke sa zobrazia identifikátory zásobníkov, stav ich naplnenia a druh bankoviek, ktorý v nich je uložený. Biely kôň zvolí ten najlukratívnejší a z bankomatu sa do jeho rúk vyroluje 40 bankoviek. Takto sa to deje po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Prekontrolovať bankomaty

Ide o organizovaný systém, pri ktorom má výber svoje obmedzenia - možno ich uskutočniť iba v stanovený čas a, navyše, každý z nich vyžaduje dvojfaktorovú autorizáciu.

Aké je pozadie tohto kriminálneho modelu, zatiaľ netušíme. Podľa BBC však bezpečnostní analytici firmy Kaspersky Lab analyzovali škodlivý kód v bankomatoch a spolu s Interpolom apelujú na banky, aby svoje bankomaty prekontrolovali nástrojom na odstránenie škodlivého kódu.

Chyba a nepozornosť je údajne na strane bánk a Intrepol už varoval krajiny v Európe, Latinskej Amerike a Ázii. Škodlivý kód sa našiel iba v tých bankomatoch, ktorým chýba zabezpečenie. Pod plechmi sa skrýva obyčajný počítač so systémom Windows, na ktorom beží obslužný softvér.

Ak BIOS umožňuje bootovanie z vymeniteľných médií, nie je chránený heslom a navyše operačný systém nie je zabezpečený antivírusovým balíkom či softvérom, ktorý by preveroval kontrolné súčty súborového systému, útočníci majú cestu otvorenú.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie útoky

Nie je však vylúčené, že útočníci budú hľadať aj alternatívne cesty k nákaze, napríklad cez siete bánk s cieľom vyhľadávať automaty na peniaze ako cieľ útoku. Z minulosti sú známe podobné druhy útokov.

Pri tých však útočníci pri fyzickom prístupe k bankomatu inštalovali do jeho útrob pomocné zariadenia, ktoré bolo možné ovládať bezdrôtovou klávesnicou alebo mobilom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 912
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 775
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 672
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 596
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 643
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 307
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 580
SkryťZatvoriť reklamu