SME

Pri akčnom filme skôr stučniete

Nie všetky programy pôsobia rovnako. S konzumáciou je to najhoršie pri akčných filmoch.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Fotolia)

LONDÝN, AIX EN PROVENCE. Ak večer pravidelne končíte pred televízorom s večerou naloženou na tácke, asi viete, že to nie je práve najzdravšie. Takáto činnosť totiž zvyšuje riziko obezity. Teraz vedci zistili, že toto riziko nemusí byť pri každom programe rovnaké.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa štúdie publikovanej v JAMA Internal Medicine vedie konzumácia jedla pri sledovaní akčných filmov k nárastu hmotnosti viac, ako pri sledovaní iných televíznych programov.

Akcia a prejedanie

„Zistili sme, že ak pozeráte akčný film pri jedle, uvidíte viac akcie,“ povedal podľa Nature World News vedúci štúdie Aner Tal z Cornellovej univerzity v USA. „Inými slovami, čím ide o akčnejší program, tým viac zjete.“

SkryťVypnúť reklamu

Doterajšie štúdie poukazovali len na súvislosť medzi televíziou a obezitou. Program odpútava pozornosť divákov, ktorí si tak neuvedomujú, koľko zjedia – pričom priberaniu pomáhajú aj reklamy na nezdravú stravu. Vedci z americkej univerzity však chceli ísť ešte ďalej.

Počas štúdie pozorovali 94 vysokoškolákov, ktorí počas dvadsaťminútového sledovania televízie dostali do misky čokoládu, keksíky, mrkvu aj hrozno.

Tretina z nich sledovala klip akčného filmu „Ostrov“ z roku 2005, zatiaľ čo ďalšia tretina sledovala rovnaký klip, ale bez zvuku. Zvyšok sledoval časť americkej talkshow s Charliem Rosom.

„Ľudia, ktorí pozerali film, zjedli takmer dvakrát toľko, o 98 percent viac ako tí, ktorí sledovali talkshow,“ uviedol spoluautor štúdie Brian Wansink. „Dokonca tí, ktorí pozerali Ostrov bez zvuku, zjedli o 36 percent viac ako tí, čo sledovali talkshow.“ Tento rozdiel sa navyše viac prejavil medzi mužmi ako medzi ženami.

SkryťVypnúť reklamu

Jedia všetko

Vedci prejedanie sa pred televízorom vysvetľujú rýchlou akčnou sekvenciou programu, ktorá môže odvrátiť pozornosť divákov a viesť k bezmyšlienkovitej konzumácii. Zaujímavé je, že ľudia môžu pri sledovaní akčného filmu jesť aj zdravé veci.

„Dobrou správou však je, že diváci akčného filmu konzumujú aj zdravé jedlá, ak ich majú pred sebou,“ povedal Wansink.

doi:10.1001/jamainternmed.2014.4098

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 837
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 134
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 865
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 027
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 614
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 742
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 697
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 713
SkryťZatvoriť reklamu