Vitamíny z lekárne? Pestrá strava zdravému človeku postačí

Ľudia, ktorí sa zaujímajú o svoje zdravie, vedia, že pre jeho zachovanie je pestrá a rozmanitá strava jedným z najvýznamnejších faktorov, hovorí EVA HYBENOVÁ z Ústavu biochémie, výživy a ochrany zdravia STU.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

Prečo sú vitamíny dôležité?

„Vitamíny sú esenciálne látky našej výživy, teda sú nevyhnutné pre náš život. Plnia množstvo funkcií, najčastejšie ako urýchľovače enzymatických reakcií v organizme.“

Mali by ich ľudia užívať ako potravinové doplnky?

„Pestrá strava by mala byť pre zdravého človeka dostatočným zdrojom všetkých potrebných látok. Odporúčané výživové dávky stanovujú aj odporúčaný denný príjem vitamínov pre jednotlivé výživové skupiny obyvateľstva, rozdelené do skupín na základe veku, pohlavia či fyzického stavu. Na obaloch vitamínových doplnkov je uvedené množstvo vitamínu, ako aj percento plnenia z OVD - a tiež, že ide o doplnok a neslúži ako náhrada pestrej stravy.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy potrebujeme vitamínov viac?

„Vyššie nároky na príjem vitamínov a minerálov majú tehotné a dojčiace ženy, ktoré by sa mali o jednotlivých prípravkoch a ich užívaní poradiť so svojím lekárom. Ľudia s chronickým ochorením by sa tiež mali poradiť s doktorom o užívaní vitamínov, pretože niektoré lieky ovplyvňujú napríklad vstrebávanie a metabolizmus vitamínov. Fajčenie a nadmerný príjem alkoholických nápojov sú tiež často spojené s nedostatkom niektorých vitamínov. A vegetariánska a najmä vegánska strava môže viesť k nedostatku vitamínu B12, ktorý sa nachádza iba v živočíšnych produktoch.“

Ako sme na tom na Slovensku?

„Na Slovensku sa v dôsledku nízkej spotreby ovocia a zeleniny najčastejšie vyskytuje nedostatok vitamínu C a kyseliny listovej a pre nízku spotrebu mlieka a mliečnych výrobkov vitamín B2. V posledných rokoch sa na konci zimy odporúča užívať vitamín D - jeho zásoby z letného slnenia nám vydržia na asi tri až štyri mesiace. Dobrým potravinovým zdrojom tohto vitamínu sú najmä ryby, ktorých spotreba je u nás veľmi nízka.“

Môžu byť vitamíny z lekárne či supermarketu nebezpečné?

„Užívanie vitamínov nemá byť náhradou pestrej stravy. Nie je vhodné konzumovať ich v nadmernom množstve, môže to viesť k nerovnováhe organizmu, maskovaniu nedostatku iného vitamínu či dokonca poškodeniu organizmu. No v označení výživových doplnkov sa musia uvádzať množstvá jednotlivých vitamínov a minerálnych látok, odporúčané denné dávky a upozornenie, že stanovená odporúčaná denná dávka sa nesmie prekročiť a výživové doplnky sa nesmú používať ako náhrada pestrej stravy.“

Ak má niekto pocit, že na neho ide chrípka, mal by si kúpiť citrusy alebo celaskon?

„Podľa výskumov vyššie dávky vitamínu C pri prechladnutí alebo chrípke skracujú liečbu a zmierňujú prejavy ochorenia. Krátkodobo na začiatku ochorenia – prvé dva až tri dni - je vhodné zvýšiť príjem vitamínu C, denná dávka by však nemala prekročiť dva gramy. Jedenie citrusov, ktoré môžeme kúpiť v našich obchodoch, nám takéto vysoké dávky nezabezpečí.“

Sú lepšie prírodné vitamíny alebo radšej syntetické?

„Chemicky ide o tie isté látky. V potravinách sú vitamíny často viazané na iné látky, najčastejšie na sacharidy alebo bielkoviny, kým vo vitamínových prípravkoch ide o samotné ‚čisté‘ vitamíny. Absorpcia vitamínov z potravy je spravidla nižšia ako pri vitamínových doplnkoch. Spracovanie potravín, najmä tepelné, môže viesť k značným stratám. Mnohé z vitamínov strácajú svoju účinnosť v dôsledku svetla a vzdušného kyslíka. ‚Syntetické‘ vitamíny sú v porovnaní s prírodnými zväčša stabilnejšie.“

A multivitamíny? Či treba radšej užívať jednotlivé látky?

„Mnohé vitamíny sa vo svojich funkciách navzájom ovplyvňujú ako napríklad vitamíny skupiny B – preto sa často predávajú vo forme B-komplexu. Okrem toho v multivitamínových prípravkoch sa nachádzajú aj iné látky ako minerálne látky či rôzne rastlinné extrakty, ktoré môžu byť prospešné pre rôzne výživové skupiny. Príkladom sú multivitamínové prípravky pre tehotné a dojčiace ženy.“

Je v poriadku, že sa dajú vitamíny kúpiť v supermarketoch?

„Podobne ako pre výživové doplnky v lekárňach aj pre výživové doplnky predávané v drogériách či supermarketoch platia tie isté požiadavky na označovanie. Odporúčam prečítať si zloženie a dodržiavať dennú dávku spotreby. Mnohé výživové doplnky obsahujú jednotlivé vitamíny v množstve, ktoré presahuje sto percent z odporúčanej výživovej dávky. Ani v takýchto prípadoch sa netreba obávať nadmerného príjmu a rizika vzniku hypervitaminózy, pretože horné bezpečné množstvá vitamínov a minerálnych látok sú vyššie a berie sa pritom do úvahy aj príjem vitamínov a minerálnych látok z iných zdrojov potravy.“

Je rozdiel v kvalite medzi vitamínmi, ktoré ľudia kúpia v lekárni a v supermarkete?

„Pre výživové doplnky ponúkané či už v lekárňach, alebo v supermarketoch platia rovnaké požiadavky. Je iba na spotrebiteľovi, ktorý doplnok si vyberie, či dá prednosť výrobku známej farmaceutickej firmy z lekárne, alebo nie.“

Nepodporuje dostupnosť vitamínov aj to, že ich ľudia budú viac a zbytočne užívať?

„V súčasnosti sa v médiách veľa hovorí o zdravej výžive a zdravej životospráve a spotrebitelia, ktorí sa zaujímajú o svoje zdravie, vedia, že pre jej zachovanie je pestrá a rozmanitá strava jedným z najvýznamnejších faktorov.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 892
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 604
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 973
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 458
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 122
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 805
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 440
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 907
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 509
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 195