Neuveríte dôvodu, prečo ste klikli na tento článok

Práve tu nájdete vedecké vysvetlenie mizerných webových titulkov, ktoré vás určite prekvapí.

(Zdroj: SITA/AP)

Zdá sa vám, že titulky pri článkoch, ktoré často vídate na Facebooku, v zásade nič nehovoria? Máte pravdu, no zároveň na ne často kliknete.

Titulky najpopulárnejších virálnych webov ako BuzzFeed či Upworthy (rovnako ako titulok tohoto textu) sú už od základov vymyslené ako myšlienkové pasce. Ich hlavným cieľom je prilákať kliknutie, nie odovzdať informáciu.

Okľukou útočia na základnú ľudskú vlastnosť – zvedavosť. „Nikdy som nikoho nepočula takto hovoriť o svojej chorobe. Mám z toho zimomriavky,“ hlása jeden z titulkov na webe Upworthy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Veta je typickým príkladom toho, čo ekonóm a psychológ George Loewenstein v polovici 90. rokov minulého storočia opísal ako „informačnú medzeru“. Jeho teória hovorí, že ak ľudí privediete do situácie, ktorá odhalí dieru v ich poznaní, dostanú sa do psychologicky bolestivej situácie.

Cítia okamžitú potrebu poznanie doplniť a utlmiť tak bolesť.

Vyvolať zvedavosť

„Informačné medzery vytvárajú pocit nedostatku, ktorý nazývame zvedavosť,“ napísal podľa Fast Company Loewenstein v časopise Psychological Bulletin.

Zvedavosť by tak mohla fungovať na rovnakom princípe ako

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3H47 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3H47 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 327
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 405
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 230
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 994
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 828
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 141
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 072
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 258
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 460
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 046

Téma: Čo možno neviete


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Prečo je GPS satelit a bábovka od babičky tá istá vec.

Neprehliadnite tiež

PODCAST ZOOM

Zoom: Fyzik chce vytvoriť stroj času, má dobrý nápad

Hranice vedy sa stretávajú so sci-fi.

PODCAST ZOOM

Zoom: Čo robiť, aby mali lekári lepšie výsledky

Empatickí lekári pomáhajú pacientom.