SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Neuveríte dôvodu, prečo ste klikli na tento článok

Práve tu nájdete vedecké vysvetlenie mizerných webových titulkov, ktoré vás určite prekvapí.

(Zdroj: SITA/AP)

Zdá sa vám, že titulky pri článkoch, ktoré často vídate na Facebooku, v zásade nič nehovoria? Máte pravdu, no zároveň na ne často kliknete.

Titulky najpopulárnejších virálnych webov ako BuzzFeed či Upworthy (rovnako ako titulok tohoto textu) sú už od základov vymyslené ako myšlienkové pasce. Ich hlavným cieľom je prilákať kliknutie, nie odovzdať informáciu.

Okľukou útočia na základnú ľudskú vlastnosť – zvedavosť. „Nikdy som nikoho nepočula takto hovoriť o svojej chorobe. Mám z toho zimomriavky,“ hlása jeden z titulkov na webe Upworthy.

SkryťVypnúť reklamu

Veta je typickým príkladom toho, čo ekonóm a psychológ George Loewenstein v polovici 90. rokov minulého storočia opísal ako „informačnú medzeru“. Jeho teória hovorí, že ak ľudí privediete do situácie, ktorá odhalí dieru v ich poznaní, dostanú sa do psychologicky bolestivej situácie.

Cítia okamžitú potrebu poznanie doplniť a utlmiť tak bolesť.

Vyvolať zvedavosť

„Informačné medzery vytvárajú pocit nedostatku, ktorý nazývame zvedavosť,“ napísal podľa Fast Company Loewenstein v časopise Psychological Bulletin.

Zvedavosť by tak mohla fungovať na rovnakom princípe ako

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší 11 h
Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


15. aug
Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.


15. aug

Nové správy zo sveta vedy.


a 2 ďalší 12. aug
SkryťZatvoriť reklamu