Prieskum agentúry GfK, ktorý si objednala spoločnosť Nokia, ukazuje, ako je česká verejnosť pripravená na služby mobilných sietí tretej generácie (UMTS). Prieskum bol zameraný predovšetkým na to, ktoré mobilné aplikácie a služby tretej generácie budú preferovať používatelia mobilných komunikácií na českom trhu. Aplikácie totiž zohrajú v 3G kľúčovú úlohu s novými možnosťami totiž vzrastie množstvo mobilných aplikácií a služieb závratnou rýchlosťou. Na prieskume sa zúčastnilo 1000 respondentov vo veku 15 až 79 rokov a bol uskutočnený v ôsmich pracovných skupinách. Každá skupina obsahovala mužov a ženy vo veku 18 až 25 rokov a 26 až 45 rokov. V každej skupine sa nachádzal jeden alebo dvaja používatelia WAP-u.
Služby môžu pomôcť
Podľa respondentov budú nové služby užitočné. Majú totiž používateľom ušetriť čas. Nové aplikácie umožnia mobilným používateľom rýchlo a operatívne reagovať, čo bude zvlášť dôležité v kritických situáciách. Skutočnosť, že človek môže okamžite reagovať a riešiť veci prakticky z akéhokoľvek miesta, pôsobí blahodarne na psychiku. Hlavne mladí respondenti sa v tejto odpovedi zmienili, že 3G prináša tiež dobrý pocit istoty.
Záujem
Prieskum ukázal, že takmer dve pätiny populácie majú záujem o nové služby, ktoré budú ponúkať siete tretej generácie. Vyšší dopyt po týchto službách možno očakávať od mužov a ľudí mladších ako 29 rokov (skoro dve tretiny). Používatelia týchto služieb podľa prieskumu vzídu predovšetkým zo súčasných používateľov mobilných telefónov.
Medzi ľuďmi, ktorí vyjadrili svoj záujem o služby 3G, bol najväčší záujem o posielanie a prijímanie e-mailu (68 percent), mapy a informácie o cestovaní (66 percent), bankové služby (61 percent), o rezervácie a nákup vstupeniek (60 percent). Pokiaľ by si respondenti mali vybrať jedinú službu, ktorá je pre nich najdôležitejšia, rozhodli by sa pre posielanie a prijímanie e-mailu s možnosťou pripojiť prílohy. Druhou najpopulárnejšou službou by bolo posielanie osobných video správ a video pohľadníc.
Ľudia, ktorí majú o tieto aplikácie záujem, sú tiež pripravení za ne zaplatiť. Najviac by uvítali fixné mesačné poplatky s neobmedzeným používaním služieb (túto možnosť by preferovalo 57 % ľudí).
Mobilná komercia
Prieskum ukázal, že viac ako tri štvrtiny ľudí, ktorí majú záujem o služby 3G, priťahuje mobilná komercia možnosť platiť za tovar a služby pomocou mobilného terminálu. Jedna tretina týchto ľudí sú tzv. early adopters, ktorí majú ešte väčší záujem používať m-komerciu. Naopak 18 percent tradičných, konzervatívnych používateľov by o takéto služby nemalo záujem vôbec a nepoužívalo by ich. S mobilnou komerciou si zákazníci budú môcť vybrať medzi niekoľkými možnosťami platby z mobilného telefónu. Pôjde napríklad o platenie v obchodoch, v predajniach či v parkovacích automatoch alebo o vzdialený prístup k službám pomocou riešenia na spôsob elektronickej komercie. Zaujímavá je skutočnosť, že len 8 percent z tých, ktorí majú záujem o služby 3G, už urobilo nejakú platbu cez internet.
Ochotná platiť
Používatelia sa domnievajú, že služby 3G stoja za to, aby sa za ne platilo. Priemerný používateľ mobilného telefónu v Českej republike zaplatí 600 Kč mesačne. Ľudia, ktorí by rozhodne používali nové služby, sú ochotní priplatiť si v priemere 450 Kč. Tento údaj je zaujímavé porovnať s ostatnými krajinami. Podľa prieskumov uskutočnených v západnej Európe a v USA sú napríklad v Spojených štátoch používatelia ochotní zaplatiť za nové služby takmer trikrát toľko, podobne sú na tom používatelia v Belgicku a v Taliansku. Viac-menej pri vyjadreniach v percentách je navýšenie mesačného účtu, ktoré je u používateľov prijateľné, v Českej republike 73 percent, zatiaľ čo v západoeurópskych krajinách a v USA ide priemerne o zvýšenie mesačného účtu o 55 percent.
Autor: Hospodársky denník