Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Ako sa vyrába liek proti Ebole? Kľúčom je tabak

Štúdia ukazuje, že liek ZMapp podávaný v rámci experimentálnej terapie pacientom nakazeným vírusom Eboly je u opíc účinný aj v neskoršom štádiu choroby.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Ebola vírus objavený v roku 1976 patriaci do rodiny filovírusov sa spolu s Marburg vírusom radí k veľmi obávaným vírusovým patogénom.

Oba spôsobujú hemoragickú horúčku s úmrtnosťou prevyšujúcou 90 percent. Jeho genóm tvorí jednovláknová ribonukleová kyselina (ss-RNA), ktorá kóduje iba 7 génov (pre porovnanie baktéria E.coli má cca 4- tisíc génov a človek cca 20- tisíc génov).

Na jar tohto roku sa v západnej Afrike objavil nový kmeň Ebola vírusu zodpovedný za dodnes trvajúcu epidémiu obrovských rozmerov s dvomi tísíckami obetí. Svetová zdravotnícka organizácia preto začiatkom augusta vyhlásila medzinárodný stav núdze. Do dnešného dňa neexistuje účinné očkovanie ani liek proti týmto patogénom.

Funguje u opíc

V najnovšej štúdii uverejnenej v Nature však vedci ukázali, že experimentálny liek ZMapp dokáže ochrániť opice nakazené vírusom Eboly aj päť dní po infekcii. A to v čase, keď sa u nich už prejavujú klinické príznaky ako horúčka, zlyhávanie orgánov či vnútorné krvácanie.

Hlavným problémom doterajšej liečby bola neúspešnosť terapie v neskoršom štádiu ochorenia. U patogénov totiž hneď po infekcii nasleduje inkubačná doba, počas ktorej sa patogén rozmnožuje a pacient nepociťuje žiadne príznaky.

Po uplynutí inkubačnej doby dôjde k plnému prepuknutiu ochorenia. Bohužiaľ, inkubačná doba Ebola vírusu je veľmi krátka a väčšina pacientov prichádza k lekárom neskoro.

Doterajšie liečebné postupy ako použitie modulátorov zrážania krvi, boli účinné iba ako boli podané do hodiny po infekcii. Najnovšie experimentálne lieky využívajúce princíp RNA interferencie ako TKM-Ebola museli byť podané do dvoch dní od infekcie.

Nový výskum je prvým náznakom úspešnej terapie, ktorá je účinná aj v čase, keď sa ochorenie zachytí u väčšiny pacientov.

ZMapp je kombinácia troch monoklonálnych humanizovaných protilátok namierených proti obalovým glykoproteínom vírusu.

Ako sa vyrába

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3GR5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3GR5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Kurincovou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.

Minister financií Igor Matovič.

Ministerstvo osemhodinový posun nevníma ako posun.

Rory Sabbatini so svojou manželkou Martinou, ktorá je aj jeho caddy.

Nemôžem tomu uveriť, je to úžasné, vravel slovenský golfista.

Pavol Spál 5 h
Taliansky šprintér Lamont Jacobs vyhral beh na 100 m na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.