Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Ako sa vyrába liek proti Ebole? Kľúčom je tabak

Štúdia ukazuje, že liek ZMapp podávaný v rámci experimentálnej terapie pacientom nakazeným vírusom Eboly je u opíc účinný aj v neskoršom štádiu choroby.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Ebola vírus objavený v roku 1976 patriaci do rodiny filovírusov sa spolu s Marburg vírusom radí k veľmi obávaným vírusovým patogénom.

Oba spôsobujú hemoragickú horúčku s úmrtnosťou prevyšujúcou 90 percent. Jeho genóm tvorí jednovláknová ribonukleová kyselina (ss-RNA), ktorá kóduje iba 7 génov (pre porovnanie baktéria E.coli má cca 4- tisíc génov a človek cca 20- tisíc génov).

Na jar tohto roku sa v západnej Afrike objavil nový kmeň Ebola vírusu zodpovedný za dodnes trvajúcu epidémiu obrovských rozmerov s dvomi tísíckami obetí. Svetová zdravotnícka organizácia preto začiatkom augusta vyhlásila medzinárodný stav núdze. Do dnešného dňa neexistuje účinné očkovanie ani liek proti týmto patogénom.

Funguje u opíc

V najnovšej štúdii uverejnenej v Nature však vedci ukázali, že experimentálny liek ZMapp dokáže ochrániť opice nakazené vírusom Eboly aj päť dní po infekcii. A to v čase, keď sa u nich už prejavujú klinické príznaky ako horúčka, zlyhávanie orgánov či vnútorné krvácanie.

Hlavným problémom doterajšej liečby bola neúspešnosť terapie v neskoršom štádiu ochorenia. U patogénov totiž hneď po infekcii nasleduje inkubačná doba, počas ktorej sa patogén rozmnožuje a pacient nepociťuje žiadne príznaky.

Po uplynutí inkubačnej doby dôjde k plnému prepuknutiu ochorenia. Bohužiaľ, inkubačná doba Ebola vírusu je veľmi krátka a väčšina pacientov prichádza k lekárom neskoro.

Doterajšie liečebné postupy ako použitie modulátorov zrážania krvi, boli účinné iba ako boli podané do hodiny po infekcii. Najnovšie experimentálne lieky využívajúce princíp RNA interferencie ako TKM-Ebola museli byť podané do dvoch dní od infekcie.

Nový výskum je prvým náznakom úspešnej terapie, ktorá je účinná aj v čase, keď sa ochorenie zachytí u väčšiny pacientov.

ZMapp je kombinácia troch monoklonálnych humanizovaných protilátok namierených proti obalovým glykoproteínom vírusu.

Ako sa vyrába

Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.

Milan Uhrík predstavuje nového člena Republiky Jána Rejdu (vľavo)

Rejdu preveruje tím Gorila.

Ukrajinský vojak.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.