SME

Najväčšia herná výstava Európy ukázala monštrá aj sentiment

Veľa pokračovaní, dlhé rady a skvelé nové nápady aj technológie. Tak vyzeral Gamescom - najväčšia európska výstava počítačových hier tohoto roka.

(Zdroj: Miroslav Hudák)

KOLÍN NAD RÝNOM. August je pre hernú komunitu už od roku 2009 malým sviatkom. V nemeckom Kolíne sa aj tento rok zišli vývojári, novinári, nadšenci a hráči hier na najväčšej európskej prehliadke počítačovej zábavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spolu s výstavou Gamescom sa už tradične konala aj vývojárska Games Development Conference Europe, na ktorej si vývojári vymieňali skúsenosti a predstavovali svoje herné projekty.

Výstavisko Koeln Messe sa zapĺňa už od skorých ranných hodín. Hráči nechcú čakať v radoch dlhšie a častejšie, ako je nutné. Tento rok sa však čakalo veľa a všade.

Ako prvé do očí udrú všadeprítomné veľkoplošné plagáty a pútače, ktorými sa producenti snažia prilákať vás práve do ich stánku. Väčšina hier s veľkými pútačmi sú ďalšie časti už zavedených sérií, ktoré často recyklujú staré nápady.

gc14900-1032_r4543.jpg

Mali sme si možnosť krátko zahrať niekoľko takýchto titulov, ďalšie boli predstavované len vo videách počas uzavretých projekcií

Medzi novými titulmi, z ktorých takmer všetky predstavili už v priebehu roka vynikol Evolve. Akčná hra z pohľadu prvej osoby pre viac hráčov, kde jeden ovláda nebezpečnú príšeru a skupina iných lovcov zaujíma rolu lovcov. Monštrum má schopnosť vyvíjať sa počas hry, takže dynamika a stratégia súbojov je v každom kole nová.

gc14900-1034_r8054.jpg

Quantum Break od tvorcov hry Max Payne bol jedným z hlavných lákadiel konzoly Xbox One, ktorá sa na Slovensku začne oficiálne predávať od septembra. Hra spája filmovo pôsobiacu akciu s predskriptovanými pasážami a niekoľkými zaujímavými mechanikami, ktoré súvisia so zasadením hry do sveta, kde sa rozpadá čas. Hra zatiaľ vyzerá skôr ako klasický budúcoročný letný blockbuster, na ktorý sa pravdepodobne časom zabudne.

Jedným z najzaujímavejších pokračovaní bol určite nový Metal Gear Solid s podtitulom Phantom Pain od Kojima Productions.

Hra je, podobne ako predchádzajúce tituly, koncipovaná ako akcia so zameraním na utajenie a plíženie s filmovým strihom a príbehom, ktorý je v novej verzii podporený novou technológiou Fox Engine. Mimochodom, Hideo Kojima ohlásil aj ďalšiu hru, tentokrát v spolupráci s režisérom Guillermom del Torrom. Pokračovanie hororovej série Silent Hill si mohli hráči aj doma vyskúšať ako krátke demo s názvom P.T.

Ďalším zábavným, aj keď nie veľmi inovatívnym titulom, bol nový mesačný "pre-sequel" k Borderlands, ktorý - okrem zníženej gravitácie - ponúkal niekoľko vynovených herných mechaník. V jadre ostal tou istou frenetickou akciou, na akú sú hráči tejto série zvyknutí.

gc14900-1033_r6529.jpg

Ostatne veľké AAA tituly boli už väčšinou len pokračovaniami, ktoré zmenili grafiku a pridali pomerne málo k herným mechanikám. Hráči mohli vidieť nové verzie hier ako Far Cry 4, ktorej level s útokom na opevnenie pomocou slonov sme si mali možnosť zahrať, Electronic Arts pridalo ďalšiu časť svojej série Battlefield.

Opätovne, a na tom istom mieste vo veľmi podobnom stánku ukazovali populárny simulátor živote bežnej rodiny Sims 4, ktorý vychádza v septembri tohoto roku.

Veľký záujem vzbudili aj nové časti populárnych športových hier ako NHL 15, ktorá v prvom rade sľubuje vylepšenú fyziku kolízií a puku, FIFA 15 a taktiež aj NBA2K15 od 2K.

gc14900-1067_r9434.jpg

Samostatnou kapitolou boli hry pre viacerých hráčov, MMORPG a MOBA hry, ktoré sa v súčasnosti tešia enormnej popularite a aj komerčným úspechom. Preto nebolo prekvapivé, že prezentácie týchto hier zaberali najväčšie plochy na výstavisku. Väčšinou sú cielené na špecifický druh hráčov, pre ktorých je hranie hier aj otázkou tréningu a e-športových výkonov.

Najzaujímavejšie nové nápady ukázali tituly, ktoré vyvíjajú menšie tímy nadšencov. Tieto hry sú špecifické svojou hrateľnosťou, keďže konkurovať v grafike, zvuku a animáciách veľkorozpočtovým produkciám s financiami v rádoch desiatok miliónov dolárov, vo väčšine prípadov nedokážu. Pokúšajú sa preto zaujať atmosférou, príbehom a novými nápadmi.

Pravdepodobne najzaujímavejším počinom je hra Never Alone. Vznikla na popud kmeňovej rady starších v meste Anchorage na Aljaške, ktorí chceli priblížiť lokálnu mytológiu a kultúru domorodých Američanov aj mladým hráčom.

V Never Alone ovládate dievča Nuna a jej arktickú líšku, medzi ktorými si viete ľubovoľne prepínať. Riešite logické a priestorové hádanky podobne, ako v obľúbenej hre Limbo z roku 2010. Autori sa inšpiráciou netaja. Posúvajú však atmosféru ďalej, napríklad aj tým, že je celá hra nahovorená jedným zo staršinov kmeňa Iňupiaq v domorodom jazyku.

gc14900-1093_r8419.jpg

Ďalšími povšimnutiahodnými kúskami je britská nezávislá puzzle FPS hra Pneuma, v ktorej, podobne ako v hre Portal, prechádzate jednotlivé miestnosti a riešite hádanky.

Z technologických noviniek na seba strhol pozornosť súboj dvoch konkurentov na poli virtuálnej reality. Sony predvádzalo svoj Project Morpheus a firma Oculus ukázala okuliare DK2. Na oba produkty čakali v radoch niekoľko hodín davy ľudí. Porovnať ich nie je ľahké. Nateraz sa zobrazovacia technológia Sony zdá byť na vyššej úrovni ako displeje v DK2. Oculus do svojho produktu ešte neosadil na mieru vytvorené obrazovky, ale displej od Samsungu.

gc14900-1008_r2387.jpg

gc14900-1017_r1996.jpg

gc14900-1038_r3569.jpg

gc14900-1040_r4862.jpg

gc14900-1051_r937.jpg

gc14900-1062_r7760.jpg

gc14900-1072_r671.jpg

gc14900-1135_r6279.jpg

gc14900-1147_r4222.jpg

Autor: Miroslav Hudák

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu