Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Spolu s neandertálcami sme žili po tisícročia

Ústup nenadertálcov bol pomalší, ako si archeológovia doteraz mysleli. Preberali sme si navzájom gény, zvyky aj technológie.

Nenadertálci prežívali aj popri modernom človeku.Nenadertálci prežívali aj popri modernom človeku. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Tradične sa prehistória Európy opisuje takmer ako obraz genocídy. Predpokladalo sa, že anatomicky moderný človek po príchode do Európy veľmi rýchlo vytlačil či asimiloval pôvodnú populáciu neandertálcov, ktorí v Eurázii prosperovali desiatky tisíc rokov pred jeho príchodom.

Teraz sa zdá, že obraz spolužitia neandertálcov a moderných ľudí mohol byť výrazne komplikovanejší. Tím vedcov z Oxfordskej univerzity opätovne preskúmal takmer dvesto vzoriek zo 40 kľúčových nálezísk po celej Európe.

Nové a presnejšie postupy rádiouhlíkového datovania pomohli vytvoriť detailnejší obraz toho, ako sa časom menila populácia Európy. Zistenia publikovali vo vedeckom časopise Nature.

Dlhé miešanie

Neandertálci

Nový výskum ukazuje, že neandertálci mohli s moderným človekom v Európe spoločne žiť až päťtisíc rokov.

Zrejme prevzali nástroje moderného človeka.

Je pravdepodobné, že sa populácie do určitej miery premiešali.

Ukázalo sa, že neandertálci vymizli z kontinentu pred približne 40-tisíc rokmi, no v rozpore s doterajšími predpokladmi s moderným človekom spolunažívali tisíce rokov.

„Ľudia a neandertálci spolunažívali v rôznych častiach Európy pomerne dlho,“ citoval Nature Toma Highama z Oxfordskej univerzity, ktorý výskum viedol. Kultúry neandertálcov a ľudí spolunažívali v tesnej blízkosti niekoľko tisíc rokov.

Obe skupiny mali dosť času, aby sa premiešali a prevzali časť zvykov či technológií.

Zmiešanie génov moderného človeka a neandertálcov sa tento rok podarilo dokázať genetikom z Harvardovej univerzity. V DNA súčasných ľudí sa mohla zachovať až pätina genetickej výbavy neandertálcov.

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.

Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.

Nikola Baďová 12 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.