REYKJAVÍK, BRATISLAVA. Keď v nedeľu skoro ráno otriasli ľadovcom Vatnajökull dve zemetrasenia so silou 5,3 a 5,1 magnitúda, islandský meteorologický úrad stále trval na najvyššom stupni rizikovosti pre letecké spoločnosti.
Piaty – červený stupeň, však aj napriek zemetraseniam v nedeľu popoludní znížili na oranžový.
Islandská polícia v sobotu podľa servera Iceland Review uskutočnila prelety nad sopkou Bárdarbunga, druhým najväčším objektom na Islande. Tá sa minulý týždeň prebudila a podľa pôvodných informácií v sobotu stovky metrov pod ľadom vybuchla. Polícia nijaké povrchové zmeny nevidela.
V nedeľu poobede už seizmológovia vylúčili, že išlo o erupciu. Leteckí prepravcovia sa však obávajú, že prípadná erupcia by mohla zastaviť leteckú dopravu v Európe ako v roku 2010 pri výbuchu sopky Eyjafjallajökull.
Horšie budú povodne
Bárdarbunga
Stratovulkán sa nachádza pod rozsiahlym ľadovcom Vatnajökull.
Dosahuje výšku 2009 metrov nad morom a je druhou najvyššou horou na Islande.
Desaťkilometrovú kalderu pokrýva zhruba osemsto metrov ľadu.
Naposledy vybuchol v roku 1794, prípadne v roku 1910.
Láva však začala podľa vulkanologičky Melissy Pfefferovej roztápať ľad pod ľadovcom.
„Čím tenší je ľad, čím viac vody tam je, tým výbušnejšia a bohatšia na popol bude erupcia,“ povedala Pfefferová podľa agentúry AP.
Dôsledkom by mohli byť masívne záplavy, obyvateľov aj turistov už z oblasti evakuovali.
Výbuch v roku 2010 paralyzoval leteckú dopravu v celej západnej Európe, na letiskách čakalo asi sedem miliónov pasažierov.
Podobný scenár by sa zopakovať nemusel – letecké úrady dnes vedia oveľa lepšie vyhodnotiť hrozbu popola v ovzduší, zmenili sa aj hodnoty hustoty popola, pri ktorých môže oblasťou lietadlo letieť.
Aerolinky dostávajú aktualizované informácie aj zo satelitov, píše AP.
Úrad pre civilné letectvo (CCA) pre Guardian tvrdí, že erupcia by výrazne leteckú dopravu nad Európou ovplyvniť nemala. Letecký priestor nad Veľkou Britániou by ani po výbuchu neuzatvorili.
„Od roku 2010 nastali veľké zmeny a vykonalo sa množstvo práce. Ak by sme mali v ovzduší toľko popola ako v roku 2010, nebol by tam žiadny reálny vplyv. Záleží na hustote popola a, samozrejme, najmä na tom, či sopka naozaj vybuchne,“ povedal hovorca CCA pre Guardian.
Malá šanca erupcie
Aerolinky situáciu pozorne sledujú, mierne odklonila svoje lety z Európy do USA spoločnosť Virginia Atlantic. Zákaz lietania trvá len v oblasti nad vulkánom.
Geofyzik Magnus Tumi Gudmundsson v rozhovore pre islandskú televíziu RUV povedal, že doterajšie výbuchy sú len falošný poplach a veľká erupcia sopky pod najväčším islandským ľadovcom podľa neho nenastane.