Baničov padák mal tvar dáždnika, v praxi sa nepresadil

Pred sto rokmi si nechal Štefan Banič patentovať svoj vynález. S dnešnými padákmi nemal veľa spoločné.

Padák má sto rokov.(Zdroj: FOTOLIA)

Štefan Banič sa rozhodol vyrobiť padák po tom, čo v Amerike videl nehodu lietadla.

„Nech je známe, že ja, Stephan Banič, pôvodom z rakúskouhorského cisárstva, usadený v Greenville, okres Mercer, štát Pennsylvánia, vynašiel som isté nové účelné zlepšenie padákov, o čom podávam v nasledujúcom podrobné vysvetlenie,“ písalo sa v patentovej listine, ktorú v roku 1914 dostal od Amerického patentového úradu za svoj vynález 44-ročný Štefan Banič.

Hoci je o jeho pokusoch dnes málo podrobných dokumentov, on sám vo svojich denníkoch spomína, že pred americkými odborníkmi ho vyskúšal dvakrát – najskôr, keď s ním zoskočil z pätnásťposchodového mrakodrapu a neskôr, keď vyskočil zo šesťstometrovej výšky z lietadla.

Bolo to len krátko po tom, čo sa so svojimi padákovými konštrukciami pokúšali o smelé pokusy aj ďalší - ruský vynálezca Koteľnikov, ktorý vyvíjal textilný padák zložený do plecniaka, a dobrodružné zoskoky so svojimi konštrukciami absolvovali Američania Grant Morton a Albert Berry.

Ten prvý zostrojil padák, ktorý treba vyhodiť pred seba, aby sa otvoril, druhý zasa padák, ktorého model je upevnený zospodu o lietadlo a z obalu sa vyťahuje váhou letca pri zoskoku. Trendom bol už v tom čase model textilného padáka a model „visiaceho letca“.

Slovenský vynálezca sa však pri svojej konštrukcii vybral úplne inou cestou. A to aj napriek tomu, že o konštrukcii padákov nemal žiadne teoretické vedomosti.

slovaci_usa_08_r2338_res.jpg

Záujem o techniku

Technika však bola jeho koníčkom a pravdepodobne sa aj rýchlo učil nové veci.

Keďže Štefan Banič pochádzal zo skromných pomerov, z chudobnej roľníckej rodiny, nemal príležitosť rozvíjať svoj talent ďalším štúdiom a už v mladom veku začal pracovať ako murár.

Hľadať prácu aj šťastie sa v roku 1907 rozhodol v Amerike, kde v tom čase oživil svoj sen z detských čias, o ktorom píšu v Baničovej životopisnej knihe Tichý Ikarus aj autori Vladimír Pelikán a Jaroslav Schmidt.

Hneď po príchode jeho dávna túžba ožila a už od začiatku ho uchvátili prvé pokusy bratov Wrightovcov na lietajúcich strojoch, ktorými vtedy žila celá Amerika.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3GFZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3GFZ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Záhadné Pluto má ešte záhadnejšiu atmosféru

Trpasličiu planétu zrejme neochladzuje plyn, ale pevné častice.

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.