Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Experimentálny liek zachránil opice, môže fungovať na ebolu

Dve experimentálne látky by mohli bojovať s ebolou. Prvá sa už minula, druhú ešte ľuďom nepodali.

(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Na opiciach to zabralo. Šestnásť makakov rézus rozdelili do niekoľkých skupín a postupne ich nakazili smrteľným vírusom Marburg, príbuzným eboly.

Prežili všetky, ktorým vedci potom podali experimentálny liek – aj tie, ktoré ho dostali až tri dni po infekcii. Všetky neliečené zvieratá zomreli.

Látku, ktorá funguje na rovnakom princípe ako testovaná TKM-Marburg, má kanadská farmaceutická spoločnosť Tamira aj pre prípad nákazy ebolou. Na ľuďoch prebehli iba testy bezpečnosti a tie americké úrady v lete zastavili.

Zastaviť gény

Výskum v magazíne Science Translational Medicine ukazuje, ako a prečo experimentálny liek na Marburg zabral.

Kľúčom je napadnúť RNA vírusu v nakazenej bunke a zablokovať jej gény - a to by fungovalo aj v prípade eboly.

„Týmto sa začína krok do skutočného sveta terapie,“ hovorí pre Nature virológ Gene Olinger. „Nielen akési liečenie následkov.“

Testy na chorých

V súčasnosti nemáme žiadnu funkčnú vakcínu či odskúšaný liek na Marburg či ebolu.

V prípade súčasnej africkej epidémie však úrady a odborné organizácie vrátane Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) už schválili použitie experimentálnych sér, napriek etickým výhradám, že skúšajú nepreverené lieky na chorých a zúfalých ľuďoch.

Látku ZMapp takto podali najmenej šiestim ľuďom, v piatich prípadoch zdravotníkov sa ich stav zlepšil.

Výrobca látky Mapp Biopharmaceutical však už podľa Science nemá ďalšie séra a výroba nových potrvá prinajmenšom niekoľko mesiacov.

Výrobca druhého možného lieku, látky TKM-Ebola už tiež rokuje s niekoľkými vládami aj s WHO. Výsledky rokovaní známe nie sú, no zatiaľ tento experimentálny kokteil žiaden pacient nedostal.

DOI: 10.1126/scitranslmed.3009706

Téma: Ebola v Afrike

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

Minister vnútra SR Roman Mikulec, predseda vlády SR Igor Matovič a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí počas tlačového brífingu k vyhodnoteniu doterajších výsledkov celoplošného skríningu na ochorenie COVID-19.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

Petra Vlhová nedokončila super-G v Crans Montane.

Slovenka v super-G vypadla.

Matúš Krčmárik.

Navaľnyj uspel jednoduchým obrazom.