LONDÝN, BRATISLAVA. Je to takmer ako keby sa na cesty vybral nákladný vlak. Kým v prvom kamióne sedí za volantom skúsený vodič, za ním nasleduje počítačom riadená kolóna nákladných áut.
Technológiu, s ktorou majú prvé skúsenosti Švédi by chcela od roku 2015 vyskúšať na svojich cestách Británia. Konvoje riadené človekom a počítačom zároveň by mohli krajine pomôcť splniť ekologické záväzky voči Európskej únii.
Chod kolóny riadi jeden vodič, no ostatné budú aspoň dočasne tiež obsadené záložnými šoférmi., ktorí volant prevezmú v prípade poruchy či iných problémov. Ak sa technológia osvedčí, bude kolónu môcť obslúžiť len jeden človek.
Presné podmienky pre spustenie testovacej prevádzky zatiaľ nie sú jasné. "K rozhodnutiu o spustení testu tejto technológie sme ešte nedospeli, no bezpečnosť na cestách ostáva hlavným záujmom a nebude narušená," citovala BBC oficiálne stanovisko britského ministerstva dopravy.
Technológia si už pred zavedením našla odporcov. Motoristi sa obávajú, že prepravné konvoje by mohli preťažiť cestnú sieť a zmeniť sa na prekážku, ktorá by spomaľovala plynulosť na cestách.
Autonómny počítačový systém riadi kamióny prostredníctvom WiFi siete a senzorov. Tie monitorujú vzájomný odstup a preberajú inštrukcie z riadiaceho vozidla, aby sa konvoj správal ako jednotný celok.
Autonómne systémy schopné úplne nahradiť vodiča testuje viacero inštitúcií a univerzít na celom svete. Vlastnú technológiu skúša na cestách v USA napríklad firma Google.
Automatickí šoféri by pri nasadení vo veľkom merítku mohli byť výrazne úspornejší aj bezpečnejší, ako ľudskí šoféri.
Napísala britská BBC.