Nástup mobilných telefónov v uplynulom desaťročí výrazne znížil čas, ktorý musia ľudia čakať na pomoc pri úraze v horách. „Hlásenia dnes dostávame o hodinu až dve skôr ako kedysi,“ povedal Ján Kostka, ktorý vedie Tatranskú horskú službu. „Ľudia už totiž nemusia bežať hodinu na najbližšiu chatu, aby nám mohli nehodu nahlásiť.“ Z mobilných telefónov podľa Kostku dnes prichádza približne 40 až 50 percent všetkých hlásení na horskú službu. Je zrejmé, že rýchlejší zásah zvyšuje pravdepodobnosť prežitia postihnutých, hoci zmenu účinnosti zásahov nemožno presne odhadnúť. Rýchlejší príchod horskej služby má podľa Jána Kostku veľký význam aj pre psychiku postihnutých, ktorí musia čakať na pomoc aj dlhé hodiny.
Systém presnej lokalizácie polohy volajúceho by bol pre horskú službu prínosom, pretože „najmä sviatoční turisti často pri nehode nevedia, kde v horách sa vlastne nachádzajú“. Ideálne by však podľa Kostku bolo, keby sa dala podľa mobilného telefónu určiť aj poloha človeka, ktorý sa v horách stratil, bez toho, aby musel telefonovať záchranárom. (tb)