Úryvok z textu:
Hrdinovia s ňufákom, krídlami a plutvami
Celú vesmírnu prílohu nájdete v stredu, 13. 8. v denníku SME.
Šimpanz sedí v kabíne Mercury, je 31. január v roku 1961. Sedí a stále sa nič nedeje, štart stále a stále odkladajú, inžinierom sa nedarí a meškanie už dosahuje šesť hodín.
Zrazu nastane odpočítanie, zážih a raketa aj s kapsulou letí. Začína sa pekelná jazda plná technických problémov a kotrmelcov.
Najskôr chybný ventil na motore nosnej rakety Redstone. Spôsobil, že do spaľovacej komory prúdi priveľa kyslíka, motor tak beží na väčšie obrátky a väčší ťah má za následok strmšiu trajektóriu letu. Kyslík sa zároveň prirýchlo spotrebúva a v nádržiach chýba o niekoľko sekúnd skôr, než sa pôvodne predpokladalo.
Riadiaci systém rakety to okamžite vyhodnocuje ako anomáliu, a tak - úplne zbytočne – aktivuje záchranný systém. Loď Mercury je katapultovaná od rakety a chudák Ham si vyskúša ohromné preťaženie 17 G. Nie naposledy.
Divokou jazdou sa poškodzuje vyrovnávací ventilu, ktorý má za úlohu pri návrate z vesmíru porovnať tlak vnútri a mimo kabíny a z vesmírnej lode uniká prakticky všetok vzduch. V celom tom nešťastí má Ham drobné šťastie, uväznili ho vo vlastnom hermeticky uzavretom kontajneri, čo mu zachránilo život.
Smole však nie je koniec: brzdiace rakety, ktoré pri normálnom letovom profile zaisťujú opustenie obežnej dráhy a prechod na pristávaciu trajektóriu, odhodilo spolu so záchranným systémom.
Vesmírna loď tak nedokáže dobre brzdiť a do atmosféry vstupuje výrazne rýchlejšie, než má. Ham má na krku ďalšie extrémne preťaženie, tentoraz 15 G – čo na tom, že predtým si zažil šesť minút v beztiažovom stave namiesto dvoch, ktoré mu naplánovali.
Loď napokon brzdí o atmosféru a drsne naráža na vodnú hladinu. Pod loďou však ostáva zavesený tepelný štít a ten pri kontakte s vodnou hladinou naráža do kabíny. Na dvoch miestach ju prerazí a týmito trhlinami aj otvoreným vyrovnávacím ventilom sa do lode okamžite valí voda.
Málo nešťastia pokope? Vďaka vyššiemu výkonu motora rakety Redstone preletel Ham vytýčenú pristávaciu oblasť o takmer dvesto kilometrov a tým sa ocitol asi sto kilometrov od najbližšej záchrannej lode.