MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Rozbieha sa to, o čom Google hovorí už od roku 2011. Vtedy sa spoločnosť rozhodla, že všetci používatelia Gmailu budú k svojim dátam pristupovať cez šifrovanú komunikáciu. Teraz začne Google odmeňovať ostatných, ktorí urobili rovnako.
Algoritmus, ktorý určuje, na ktorej pozícii sa objaví konkrétna stránka vo vyhľadávaní, sa preto teraz zmení. Do úvahy začne brať i to, či je dostupná v šifrovanej podobe cez https:// protokol a či prevádzkovateľ webu nastavil svoje servery tak, aby presmerovali každého návštevníka na šifrovaný dátový kanál.
Kto tak urobí, jeho web sa zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania Google vyššie, ako stránky menej zodpovedných prevádzkovateľov.
„Neexistuje žiadna výhovorka, ktorá by ospravedlnila, že dáta prechádzajú internetom bez šifrovania. Existuje mnoho rýchlych šifrovacích technológií, ktoré servery príliš nezaťažia“, povedal Jason Hard z konzultačnej firmy SafeNet.
Šifrovaniu sa prevádzkovatelia webov v minulosti vyhýbali najmä pre obavy z vyššej záťaže serverov a možných komplikácií s nasadením technológie.
Google avizuje, že kritériá bude v priebehu rokov sprísňovať a šifrovanie bude ešte naberať na dôležitosti. Kompletnú dátovú komunikáciu šifruje Facebook, mnohé kroky spravila aj firma Yahoo či ďalšie.
Napísala britská BBC.