Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Sestra Curiosity pripraví Mars na ľudí

Ďalšie pozemné vozidlo, ktoré NASA pošle na Mars, bude odrazom pre ľudskú misiu.

Sonda misie Mars 2020 bude ľahšia a rýchlejšia ako Curiosity.Sonda misie Mars 2020 bude ľahšia a rýchlejšia ako Curiosity. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Je možné z atmosféry Marsu bezpečne získať kyslík, ktorý by mohli dýchať ľudia? Mohla by posádka počas pobytu využiť miestnu pôdu a ďalšie zdroje planéty? To sú najzásadnejšie otázky, ktoré rieši NASA. Aspoň to naznačuje vybavenie pozemného vozidla, ktoré na Mars vyštartuje v roku 2020.

NASA koncom minulého týždňa odhalila zoznam vedeckých prístrojov, ktoré namontuje na zatiaľ nepomenované pozemné vozidlo misie Mars 2020. Jadrovou energiou poháňaný rover bude mať rovnaké telo ako vozidlo Curiosity. To na Marse spoľahlivo pracuje už takmer dva pozemské roky.

Vedecké nástroje chystanej sondy budú ľahšie, priamočiarejšie a lacnejšie ako u Curiosity. Budú vážiť približne 40 kilogramov a stáť by mali 130 miliónov dolárov. Curiosity podľa časopisu Science nesie 75 kíl vedeckého vybavenia za 180 miliónov dolárov.

Vyrobí kyslík

Jedným z najzaujímavejších zariadení sondy bude modul MOXIE, ktorý dokáže z oxidu uhličitého v atmosfére Marsu vytvárať čistý kyslík. NASA chce takto overiť, že v prípade potreby dokáže na Marse vyrobiť stabilnú zásobu kyslíka, ktorý je dôležitý nielen na dýchanie, ale aj ako zložka raketového paliva.

Ďalšie zariadenia budú skúmať počasie, silu vetra či veľkosť čiastočiek prachu v atmosfére. Dvojica spektrometrov zase zanalyzuje chemické zloženie pôdy.

„Mars má zdroje, ktoré nevyhnutne potrebujeme na vytvorenie podmienok vhodných na život. Môžeme tak znížiť množstvo zásob, ktoré si budú musieť ľudské misie priniesť,“ napísal vo vyhlásení NASA námestník pre ľudský prieskum William Gerstenmaier.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3G4S na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3G4S na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Chata Kamzík stála v blízkosti Rainerovej chaty takmer sto rokov. V roku 1980 ju asanovali a v roku 2007 odstránili aj jej posledné zvyšky.

Prvá chata pri Popradskom plese vyhorela už rok po svojom otvorení.

Michal Ďurčo 12 h
Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.

V Hlase si nevšimli, že väčšina voličov podporuje očkovanie.