Jedzte ovocie a zeleninu. Ale nie viac ako päť porcií denne

Jesť ovocie a zeleninu sa zdravotne vyplatí. Viac ako päť porcií denne však už zdravie nezlepšuje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

LONDÝN, BRATISALVA. Konzumovať zeleninu alebo ovocie je pre nás výhodné. Ale je zbytočné to úplne preháňať, naznačuje nový metavýskum v odbornom magazíne British Medical Journal.

Tvrdí, že ovocie a zelenina významne znižujú riziko rakoviny či kardio-vaskulárnych problémov, no viac ako päť odporúčaných dávok denne tento efekt neposilňuje.

Zo zvierat na ľudí

Ešte pred desiatimi rokmi sa vedci domnievali, že päť porcií ovocia alebo zeleniny denne môže zabrániť až 30 percentám všetkých prípadov rakoviny. Napriek tomu rakovina postihuje aj ľudí, ktorí pravidelne jedia brokolicu, jablká či papriku.

Ukazuje sa, že viera v dokonalý ochranný účinok ovocia a zeleniny pochádzala najmä z pokusov so zvieratami či s bunkovými kultúrami. Takto jednoducho to však u človeka nefunguje.

Rovnako sa zistilo, že najmä lepšie príjmové skupiny, ktoré jedli viac ovocia a zeleniny, síce žili dlhšie, no tento účinok nespôsobil každodenný príjem vitamínov, ale celkovo zdravší spôsob života.

Jesť rastlinnú stravu

V novom metavýskume však vedci z Číny a Spojených štátov analyzoval šestnásť štúdií zahŕňajúcich viac ako 830-tisíc účastníkov. Z nich asi 56-tisíc zomrelo počas sledovaného obdobia (takmer päť až 26 rokov), asi 11 500 ľudí umrelo na kardiovaskulárne ochorenia a zhruba 16 800 na rakovinu.

Výskumníci v rôznych štúdiách sledovali a zohľadňovali aj rôzne ďalšie faktory vrátane veku, indexu telesnej hmotnosti (BMI) a spotreby cigariet. V niekoľkých výskumoch zisťovali stravovacie návyky dotazníkom, v iných si účastníci viedli denník. Jedna porcia ovocia a zeleniny v štúdiách mala asi 80 gramov.

Napokon sa ukázalo, že v priemere žili dlhšie tí, ktorí pravidelne prijímali rastlinnú stravu. Vyššia spotreba ovocia a zeleniny bola významne spojená s nižším rizikom úmrtia na rôzne príčiny, najmä na kardiovaskulárne ochorenia.

Päť porcií údajne stačí

Z výskumu tiež vyplynulo, že každá ďalšia a pravidelne konzumovaná porcia ovocia alebo zeleniny denne znížila riziko predčasného úmrtia o päť percent. Riziko úmrtia na srdcovocievne choroby sa znížilo asi o štyri percentá, riziko vzniku rakoviny ostalo nezmenené.

No pri konzumovaní viac ako piatich porcií zeleniny alebo ovocia denne sa už tento pozitívny efekt nestupňoval.

doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g4490

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Téma: Čína


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky

Kde sa dvaja bijú, tablet víťazí.

Ilustračné foto.

V noci ste mohli vidieť posledný supermesiac roka

Budúci rok uvidíme štyri supermesiace.

Vybrali sme najlepší mobil do 400 eur (jar 2019)

Dobrý smartfón nemusí byť drahý.

Podcast Zoom

Zoom: Vedci ukázali, aká strava vám pomôže pri športovaní

Týždenný podcast zo sveta vedy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 899
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 848
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 19 924
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 146
  5. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 654
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 10 762
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 235
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 560
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 336
  10. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 5 400