Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Človek je pohroma, spúšťa masové vymieranie

Tempo vymierania v prírode začína pripomínať veľké úhyny, ktoré spustili prírodné katastrofy.

Nápor človeka najťažšie dolieha na veľké zvieratá, bez slonov a nosorožcov by ekosystém upadol.Nápor človeka najťažšie dolieha na veľké zvieratá, bez slonov a nosorožcov by ekosystém upadol. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Zem za svoju históriu zažila päť masových vymieraní a paleontologické záznamy ich ukazujú ako katastrofu.

Z fosílnych záznamov v bezprecedentne krátkom čase totiž miznú tisícky druhov a rúcajú sa celé ekosystémy. Pri ostatnom sa pred 66 miliónmi rokov stratili zo zemského povrchu všetky nelietajúce dinosaury a celkovo zahynulo 75 percent všetkých živočíšnych druhov.

Vedci predpokladajú, že známe masové vymierania spôsobila externá sila. Napríklad náraz meteoritu či zmena podnebia spôsobená sopečnou aktivitou. Teraz sa však zdá, že jedno vymieranie práve spúšťa človek.

Ekologická strata

Biológovia zo Stanfordovej univerzity upozorňujú, že súčasné štatistiky vymierania vykazujú podobné vzorce, aké videli vo fosílnych záznamoch pri vlnách masového vymierania.

„O vymieraní väčšinou uvažujeme ako o strate druhov a to je veľmi dôležité, musím ho však vnímať aj ako stratu kľúčových úloh, ktoré zvieratá zohrávali v ekosystéme,“ citoval web ScienceDaily hlavného autora výskumu Rodolfa Dirzoa zo Stanfordovej univerzity.

Jeho tím zverejnil metaštúdiu o modernom vymieraní druhov v časopise Science.

Človek zabíja

Len od začiatku šestnásteho storočia vymrelo viac ako 320 druhov suchozemských stavovcov a populácia zvyšných sa znížila o štvrtinu. Rýchly úbytok druhov vedci pripisujú aktivite človeka. Pre ničivý vplyv ľudí existuje historický precedens.

Rozširovanie anatomicky moderného človeka pravdepodobne výrazne urýchlilo vymieranie mamutov či veľkých mačkovitých šeliem. Archeologické nálezy podľa amerického fyziológa Jarreda Diamonda ukazujú, že po príchode človeka takmer bez výnimky nasleduje vymieranie zvierat.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3FXX na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3FXX na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Antigénové testovanie na koronavírus.

Kollárom vydobytý ústupok sa nezaočkovaným môže vypomstiť.

Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.

Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?

a 1 ďalší 22m