Zostreliť civilné lietadlo je ľahké, naučiť sa to dá za tri dni

Naučiť sa poriadne ovládať protilietadlový systém môže trvať mesiace. Na zostrelenie civilného lietadla však potrebujete iba základy.

Systém BUK.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA/AP)

BRATISLAVA. Tri či štyri dni. Toľko môže podľa magazínu Wired trvať, kým vás naučia ovládať protilietadlový systém BUK (SA-11) natoľko, aby ste zvládli vystreliť raketu a zostreliť civilné lietadlo. Kým riadny výcvik môže trvať mesiace, na samotné vystrelenie nemusí človek vedieť priveľa.

Väčšina riadneho výcviku totiž pravdepodobne pozostáva práve z toho, aby sa operátor poriadne naučil rozoznávať ciele a nestrieľal hocikedy a hocikam. Pri systéme SA-11 je totiž podľa odborníkov zložité najmä naučiť sa identifikovať a sledovať ciele.

vs2.png

Krok po kroku?

Podľa prestížneho vojenského magazínu Jane's sa prvé sovietske systémy BUK (s raketami 9M38) začali využívať v roku 1978 a plná konfigurácia sa stala činnou v roku 1980.

Protilietadlový systém mal nahradiť SA-4 Ganef. Niektoré verziu BUK-ov pritom dokážu nielen chrániť pozemné jednotky pred leteckými útokmi zo vzduchu, dokážu zostreľovať aj taktické strely - takéto úspešné skúšky sa odohrali v roku 1992.

Batéria systému BUK pozostáva z veliteľského vozidla, vozidla s radarom a viacerých raketových kompletov, ktoré nesú samotné strely. Súčasťou skupiny môžu byť podľa Jane's aj ďalšie podporné vozidlá.

Problémom však je, ak nie je takáto skupiny kompletná, obsluha systému nedostáva riadne informácie, prípadne ani nie je poriadne vyškolená.

„Keď raz radar zachytí cieľ, už stačí len systému povedať, že má cieľ sledovať a vydať príkaz k paľbe," opisuje pre Wired protilietadlový systém Paul Huter, letecký inžinier firmy Lockheed Martin. „Je, samozrejme, možné, že niekto bez riadneho tréningu len čítal postup, postupoval krok po kroku a úspešne sledoval cieľ."

Interiér systému BUK. FOTO - WIKIMEDIA / CC

Len kliknúť a vystreliť

Radarový systém SA-11 podľa odborníkov zobrazuje operátorovi rovnakú značku pre všetky odlišné ciele. Operátor síce vidí rýchlosť, výšku a vektor cieľa, no podľa vojenského analytika Anthonyho Cordesmana nerozoznáva typ ani jeho veľkosť.

Systém síce dokáže zachytiť identifikačný kód civilného lietadla, no trvá mesiace výcviku, kým sa operátor rakiet naučí lietadlá správne určovať.

„Môžete zobrať posádku, posadiť ju do kabíny a povedať im - týmto tu to zapnete a toto tlačidlo stlačíte," vysvetľuje Wesley Paul, bývalý bezpečnostný výskumník amerických leteckých síl. „Pripraviť a namieriť je ťažké, vystreliť je ľahké."

Ľahké to môže byť dokonca natoľko, že operátor systému len klikne na obrazovke na cieľ, prípadne ho označí myšou - záleží podľa Wired od modelu.

V okamihu, keď protilietadlový systém vystrelí, nemožno podľa Cordesmana raketu nijako odkloniť.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať kýchanie.

Ryba si vie vďaka génom zahojiť chrbticu. Aj ľudia ich majú

Ľudia a ryby z radu mihuľotvarých mali pred miliónmi rokov spoločného predka.

Čierna diera si dvakrát grgla. Potvrdili, že čierne diery oddychujú

Vzdialená galaxia pomaly požiera svojho vesmírneho suseda.

Vypočujte si pieseň z Hviezdnych vojen zahranú ceruzkou

Matematická rovnica znie ako chytľavá pieseň zo Star Wars.

Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152