Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Súkromná kozmická loď Cygnus priviezla nové zásoby na ISS

Viac ako tonu potravín a ďalších zásob priviezla na ISS súkromná nákladná vesmírna loď.

(Zdroj: SITA/AP/NASA)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Súkromná kozmická loď Cygnus priviezla v stredu na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) viac ako 1360 kilogramov potravín, vybavenia a vedeckých zariadení.

Bezpilotná loď, vyvinutá americkou súkromnou spoločnosťou Orbital Sciences Corporation, dorazila na ISS po takmer trojdňovom lete krátko po 12.30 h SELČ.

Veliteľ stanice, americký astronaut Steven Swanson, zachytil Cygnus za pomoci veľkého robotického ramena. Stanica sa v tom čase nachádzala približne 418 kilometrov nad púštnou oblasťou severnej Líbye.

Súčasťou nákladu je aj súbor odevov zo špeciálnych materiálov potláčajúcich zápach a baktérie. Posádka orbitálnej základne by ich mala využívať na cvičenie.

Do vesmíru vyniesla Cygnus nosná raketa Antares, ktorá odštartovala v nedeľu večer z kozmodrómu na ostrove Wallops Island pri pobreží amerického štátu Virgínia.

Spoločnosť Orbital Sciences uskutočnila už tri komerčné zásobovacie misie na ISS (vrátane aktuálnej) na základe kontraktu s americkým Národným úradom pre letectvo a vesmír (NASA). Podobný kontrakt má aj ďalšia súkromná firma SpaceX.

Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 541 obetí.

Vedci skúmajú čiernu dieru v strede našej galaxie.

Rozmrazený permafrost sa prepadá do ruskej rieky Kolyma v roku 2019. Nová štúdia ukazuje, že metán sa neuvoľňuje iba z mokradí.

Metán je silný skleníkový plyn.

Medveď biely v národnej rezervácii na Aljaške.

Náročný lov vyžaduje viac energie.