WASHINGTON, BRATISLAVA. Možnosti, ako ovplyvňovať ľudí na sociálnych sieťach, skúma okrem súkromných firiem aj armáda. Na výskum podobný tomu, za ktorý vedecká komunita koncom minulého mesiaca kritizovala Facebook, minuli experimentálne laboratóriá americkej armády desiatky miliónov dolárov.
Najväčšia sociálna sieť na svete v rámci výskumu aktívne ovplyvnila náladu státisícov ľudí tým, že im ukázala jemne pozmenený pomer veselých a smutných príspevkov.
Kým Facebook skúmal šírenie emócií, experimentálna agentúra amerického ministerstva obrany, známa pod skratkou Darpa, sa podľa denníka Guardian zameriavala na to, ako sa cez sociálne siete šírili správy.
Skúmali propagandu
Armádni výskumníci analyzovali dáta z rôznych sociálnych sietí. Obzvlášť ich zaujímalo to, ako sa efektívne šíri propaganda. Zadali preto niekoľko výskumných kontraktov za milióny dolárov a tento výskum zväčša robili univerzity.
„Sociálne siete menia spôsob, akým ľudia získavajú informácie, šíria myšlienky a zoskupujú sa do záujmových skupín vrátane tých, ktorých cieľom je poškodiť Spojené štáty,“ citoval Guardian hovorcu Darpy.
Šéf výskumu sociálnych sietí v agentúre Rand Waltzman sa však v oficiálnom vyhlásení dištancoval od pokusov, ktoré by tajne menili správanie ľudí bez ich súhlasu.
Agentúra sledovala iba verejne dostupné údaje zo sociálnych sietí ako Twitter či Pinterest. Univerzita v Južnej Karolíne napríklad za vládne peniaze analyzovala príspevky na Twitteri, aby zistila, ako sa pred voľbami šíria informácie o geneticky modifikovaných potravinách či zvyšovaní daní.