SME

Sociálne siete skúmajú aj armády. Sledujú propagandu

Americká vláda minula milióny dolárov na skúmanie propagandy na sociálnych sieťach.

Vedecký výskum Facebooku vyvolal vlnu kritiky. Sociálne siete však skúmajú aj vládne agentúry.Vedecký výskum Facebooku vyvolal vlnu kritiky. Sociálne siete však skúmajú aj vládne agentúry. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Možnosti, ako ovplyvňovať ľudí na sociálnych sieťach, skúma okrem súkromných firiem aj armáda. Na výskum podobný tomu, za ktorý vedecká komunita koncom minulého mesiaca kritizovala Facebook, minuli experimentálne laboratóriá americkej armády desiatky miliónov dolárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčšia sociálna sieť na svete v rámci výskumu aktívne ovplyvnila náladu státisícov ľudí tým, že im ukázala jemne pozmenený pomer veselých a smutných príspevkov.

Kým Facebook skúmal šírenie emócií, experimentálna agentúra amerického ministerstva obrany, známa pod skratkou Darpa, sa podľa denníka Guardian zameriavala na to, ako sa cez sociálne siete šírili správy.

SkryťVypnúť reklamu

Skúmali propagandu

Armádni výskumníci analyzovali dáta z rôznych sociálnych sietí. Obzvlášť ich zaujímalo to, ako sa efektívne šíri propaganda. Zadali preto niekoľko výskumných kontraktov za milióny dolárov a tento výskum zväčša robili univerzity.

„Sociálne siete menia spôsob, akým ľudia získavajú informácie, šíria myšlienky a zoskupujú sa do záujmových skupín vrátane tých, ktorých cieľom je poškodiť Spojené štáty,“ citoval Guardian hovorcu Darpy.

Šéf výskumu sociálnych sietí v agentúre Rand Waltzman sa však v oficiálnom vyhlásení dištancoval od pokusov, ktoré by tajne menili správanie ľudí bez ich súhlasu.

Agentúra sledovala iba verejne dostupné údaje zo sociálnych sietí ako Twitter či Pinterest. Univerzita v Južnej Karolíne napríklad za vládne peniaze analyzovala príspevky na Twitteri, aby zistila, ako sa pred voľbami šíria informácie o geneticky modifikovaných potravinách či zvyšovaní daní.

SkryťVypnúť reklamu

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3FPF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu