PRÍLOHA SME

Krásna veda: Fotografie, aké ste nikdy predtým nevideli

Vo vode z čističky sa preháňajú baktérie, zrnká piesku sa líšia podľa svojho pôvodu a rozkošná lienka zabíja larvy vlastného druhu. Pozrite si krásne obrázky zo sveta vedy.

(Zdroj: M. Druckműller, P. Aniol, V. Rušin, Ľ. Klocok, K. Martišek, M. D)

Úplné zatmenie slnka. FOTO - M. Druckműller, P. Aniol, V. Rušin, Ľ. Klocok, K. Martišek, M. Dietzel / Astronomický ústav SAV

Slnko

Dajte na jedno miesto dostatočné množstvo medzihviezdneho plynu a prachu, najmä vodíka. Poriadne ho potraste a nechajte ďalej pracovať gravitáciu a ďalšie prírodné zákony. Na konci vám zostane hviezda spolu so svojimi planétami. Ak by sme to chceli extrémne zjednodušiť, nejaká takáto je aj podstata nášho Slnka.

V skutočnosti je jeho história oveľa komplikovanejšia a jednotlivé zákonitosti oveľa zložitejšie. Výsledkom však nie sú iba termojadrové reakcie, naša planetárna sústava či život na Zemi, ale napokon aj viac vesmírnych sond, ktoré našu hviezdu stále pozorujú a pomáhajú nám ju pochopiť. Jeden z najfascinujúcejších fenoménov našej hviezdy je napríklad koróna – najvrchnejšia zložka slnečnej atmosféry zloženej z plazmy, ktorú dokážeme poriadne pozorovať iba vtedy, ak samotné Slnko prekryjeme.

Napríklad pri úplnom zatmení Mesiacom, ako vidno na našej snímke. Za takýmto zatmením musia astronómovia cestovať po celom svete, napríklad na tichomorské Marshallove ostrovy. Veľkým úspechom slovenských „slniečkarov“ napríklad bolo, keď záber, ktorého spoluautorom bol Vojtech Rušin z Astronomického ústavu SAV, uverejnil na svojej titulnej strane v roku 2009 prestížny magazín Nature.

Samotná slnečná koróna je pritom plná paradoxov. Tým prvým napríklad je, že táto atmosféra hviezdy trhaná silnými magnetickými fenoménmi je výrazne teplejšia ako samotný povrch Slnka – aspoň v takom zmysle, ako o plynnom povrchu hviezdy môžeme rozprávať. A dodnes poriadne nechápeme, ako je to vôbec možné. Častice slnečnej atmosféry sa pritom šíria aj do najvzdialenejších oblastí heliosféry.

Pri slnečnej erupcii alebo ejekcii koronálnej hmoty dokáže Slnko vyvrhnúť obrovské množstvo hmoty, akýsi oblak nabitých častíc. Chráni nás pred nimi magnetické pole našej planéty, no takýto výron dokáže napríklad znefunkčniť satelity na obežnej dráhe Zeme, prípadne poškodiť sústavy na prenos elektrickej energie či sprostredkovane vplývať aj na človeka. Aj preto astronómovia sledujú našu hviezdu. Chcú lepšie predpovedať jej činnosť a vopred nás pripraviť na prípadné problémy.

Foto: Profimedia

Lienka: rozkošný zabijak

Lienky majú fantastický marketing. Sú jedným z mála druhov hmyzu, ktorý u väčšiny ľudí nevyvoláva automaticky odpor. Možno pretrvala historická vďačnosť za to, že podľa legiend pomohli pred niekoľkými stáročiami zastaviť šírenie škodcov na poliach a uchránili európskych farmárov od hladu.

Možno za ich prítulnosť i všeobecnú obľúbenosť môže na pohľad ťarbavé a prívetivo zafarbené telo. Alebo že údajne dokážu predpovedať počasie.

Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3EZ2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3EZ2 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Nekradnite, Boh vás vidí. Ako vyzerali prvé zájazdy po Nežnej revolúcii

Cestovali s paštétami a termoskami a hodiny v autobusoch prespievali. Keď Taliani videli československý autobus, zamykali záchody.

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Michael Jackson oklamal gravitáciu. S fyzicky nemožným krokom mu pomohli topánky

V klipe ku skladbe Smooth Criminal predviedol pohyb, ktorý nie je v ľudských silách. Ibaže ho zopakoval aj na živom koncerte.

PODCAST KLIK

Klik: Google dobieha Amazon na trhu, ktorému vládne

Vypočujte si komentovaný prehľad technologických správ týždňa.

Ľadové srdce naznačuje, že Pluto vzniklo z miliardy komét

Odhalili chemické zložene trpasličej planéty.

V Antarktíde objavili masívne kaňony, môžu urýchliť dvíhanie hladiny morí

Doteraz o nich nevedeli. Najdlhší kaňon má viac ako 350 kilometrov.

Pozemské deti nemajú na Marse šancu

Budú kolonizátormi červenej planéty ľudia so zmenenou DNA?