Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Genetici zistili, prečo sú ľudia blond

Zásadný objav ukazuje, že dôležité nie je iba vypínanie a zapínanie génov, ale aj malé zmeny v ich fungovaní.

Drobná zmena v géne môže viesť k svetlým vlasom.Drobná zmena v géne môže viesť k svetlým vlasom. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

BRATISLAVA. Pichľavky sú zvláštne rybky. Ako sa pred tisícročiami postupne posúvali ľadovce, uväznili tieto sladkovodné živočíchy v rôznych jazerách a jazierkach. Oddelili od seba jednotlivé populácie, ktoré sa tak stali uzavretými prírodnými laboratóriami evolúcie. V rôznych vodách sa postupom času vyvinuli mierne odlišné pichľavky.

David Kingsley si všimol, že jedným z výsledkov bolo aj odlišné sfarbenie jednotlivých rýb. A zistil, že príčinou môže byť istý konkrétny gén.

V skutočnosti sa však týmto zistením jeho genetický výskum iba začal. Tím vedcov si totiž okamžite položil otázku, či čosi podobné nefunguje aj u ľudí. Výsledkom je objav, ako môže drobná mutácia videná na rybke zapríčiniť napríklad svetlé vlasy u ľudí.

Ryby, myši a ľudia

„Je to naozaj pekný príbeh, ktorý spája a pomáha pochopiť množstvo vecí z biológie,“ komentuje zistenia pre magazín Science queenslandský genetik Richard Sturm. „Vecí, ktoré sme dosiaľ chápali iba čiastkovo.“

Vedci sa už roky snažia zistiť, čo ovplyvňuje, či budeme mať svetlé, alebo čierne vlasy, akú farbu bude mať naša pokožka a kde presne sa v našej DNA tieto plány ukrývajú. Odborníci narazili na viacero oblastí, v ktorých mutácie menia náš výsledný výzor.

Aj Kingsley objavil pri svojich rybách konkrétny gén, takzvaný KITLG. Následne sa obrátil na pokusné hlodavce a vytvoril myši, pri ktorých vedci zapínali a vypínali ľudskú podobu tohto génu.

Nezískali síce blonďavé myši, no tie s mutáciou mali výrazne svetlejšiu srsť. Zmeny nastali aj v Petriho miskách s ľudskými bunkovými kultúrami.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3EUY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3EUY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Predseda parlamentu Boris Kollár a poslanecký klub Sme rodina.

Peter Pčolinský žiadal splnenie požiadaviek do konca júlovej schôdze.

Eliška Mintálová v disciplíne K1 na OH v Tokiu 2020.

Sledujte 4. deň olympijských hier v Tokiu minútu po minúte.

Ak máte problémy so sluchom, noste načúvací prístroj.

Meteor zrejme dopadol naďaleko mesta.

Kozmická loď Progress (tmavá časť v hornej časti záberu) je pripojená k modulu Pirs od februára. Spoločne zhoria v atmosfére.

Na pripojenie už čaká Nauka.

Astronaut Edward H. White počas prvého amerického výstupu vo vesmíre v rámci misie Gemini IV.

Čestný titul astronauta je možné udeliť aj na základe zásluh.