Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Mala byť sterilná. V placente však objavili baktérie

Malo to byť sterilné prostredie. No baktérie v placente môžu zohrávať dôležitú úlohu pri prevencii predčasných pôrodov.

Ani pred narodením sme neboli v úplne sterilnom prostredí.Ani pred narodením sme neboli v úplne sterilnom prostredí. (Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Telo človeka je domovom biliónov mikroorganizmov. Nachádzajú sa na koži, v črevách aj v ústach. Mnohé z týchto mikróbov, najmä tie v črevách, sú kľúčové pre zdravie človeka.

Placenta bývala dosiaľ považovaná za sterilné prostredie bez akýchkoľvek baktérií. Podľa novej štúdie publikovanej v Science Translational Medicine v nej však žije viacero rôznorodých organizmov, ktoré sa ponášajú najmä na tie v ústach.

Placenta ako ústa

Mikróby sú zvyčajne neškodné. No výskum naznačuje, že rozdiely v ich zložení by mohli lepšie vysvetliť predčasný pôrod.

„To nám umožňuje premýšľať o biológii tehotenstva inak ako doteraz,“ tvrdí podľa Portland Press Herald vedúca štúdie, pôrodníčka Kjersti Aagaardová z Lekárskej Baylor College v Houstone. „Tehotenstvo a skorý život by nemali byť úplne sterilné udalosti.“

Aagaardová spolu s tímom odoberala vzorky placentového tkaniva viac ako trom stovkám žien krátko po pôrode. Vedci si všimli, že hmotnosť matky - či už porodila prirodzene, alebo jej lekári pomohli cisárskym rezom - neviedla k zmene mikróbov v placente.

No baktérie bývali odlišné u žien, ktoré porodili buď predčasne, alebo v minulosti prekonali infekcie napríklad močových ciest.

Zabrániť komplikáciám

Výskumníci porovnali mikróby placenty s mikróbmi z pošvy, čriev, úst a kože netehotných žien. Tak odhalili, že mikróby z placenty sa najviac podobali tým z úst a pravdepodobne sa na svoje miesto dostali krvou.

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.

Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.

Nikola Baďová 10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.