SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Londýn je zamorený viac ako Peking, Briti vinia Brusel

Autá s dieselovým motorom robia z centra Londýna znečistenejšie miesto než je Peking.

Zamorený Londýn.Zamorený Londýn. (Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Sú to vyššie hodnoty, ako má znečistený Peking. Čísla škodlivého oxidu dusičitý (NO2) sú v centrálnej časti Londýna najvyššie v celej Európe.

Briti hneď našli aj vinníka – Európska únia a jej boj proti klimatickým zmenám.

Brusel sa podľa Londýna tak sústredil na znižovanie oxidu uhličitého (CO2), že to spôsobilo nárast inej látky, a tým aj boom dieselových áut v Británii.

Najhoršia je Marylebone Road

Netýka sa to celého Londýna. Ide o Marylebone Road, dôležitú trojprúdovú tepnu v centre Londýna v obvode Westminster. Turisti si tam nájdu cestu, ak navštívia Múzeum voskových figurín Madame Tussaud alebo Londýnske planetárium.

SkryťVypnúť reklamu

Pre odborníkov na životné prostredie je to jedno z 1513 miest v Európe, kde sa robia merania čistoty vzduchu. A na Marylebone Road pravidelne namerajú najvyššie hodnoty oxidu dusičitého.

Ak v roku 1990 jazdilo v Londýne menej ako desať percent áut na diesel, dnes je to viac ako 50 percent.

Jazdia tak aj londýnski taxikári, ktorých je v meste asi 20-tisíc. Prešli na diesel, ktorý je lacnejší ako benzín. A s ním stúpajú aj hodnoty NO2, ako ukázali zistenia londýnskej King´s College.

„Oxid dusičitý je problém hlavne pre veľké mestá s veľkou dopravou,“ povedal Alberto Gonzalez Ortiz, expert z Kodane pre Bloomberg.

Európsky priemer pre hodnoty oxidu dusičitého je 40 mikrogramov na kubický meter vzduchu. Na Marylebone Road namerali 94. Peking má podľa údajov svojho ministerstva životného prostredia zaťaženie 54 mikrogramov.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Great smog a nový zákon

„Vláda vie už desať rokov, že dieselové motory produkuje tieto škodlivé látky, ale stále venuje pozornosť len znižovaniu CO2,“ kritizuje Simon Birkett, zakladateľ neziskovej organizácie Clean Air in London.

„To je katastrofa pre znečistenie vzduchu i pre verejné zdravie,“ povedal pre Bloomberg.

Aké je to nebezpečné, ukazuje aj aprílová štúdia anglickej agentúry pre verejné zdravie. V rokoch 2010 zomrelo v Londýne 3389 ľudí na následky znečisteného vzduchu. Aký veľký podiel má na ochoreniach oxid dusičný, sa nedá presne povedať.

Jeremy Langrish, profesor kardiológie na univerzite v Edinburghu, však hovorí, že existuje prepojenie s kardiovaskulárnymi ochoreniami a ochoreniami dýchacích ciest. U detí môže vyvolať zápal dýchacích ciest a zápal priedušiek.

SkryťVypnúť reklamu

Londýn už „Great Smog“ zažil. V roku 1952 zahalil smog východné časti mesta na päť dní. Desaťtisíce ľudí mali problémy s dýchaním, asi 4000 neskôr zomrelo. O štyri roky neskôr prijala vláda zákon na ochranu ovzdušia.

Teraz je to iné, znečistenie nie je také viditeľné a na politikov nie je rovnaký tlak ako vtedy, hovoria odborníci.

Šéfka anglických Zelených Natalie Bennettová riešenie má.

„Až 56 percent všetkých ciest, ktoré v Británii ľudia prejdú autom, sú kratšie ako 8 kilometrov. Keby sme toto číslo znížili tým, že budeme viac chodiť pešo alebo bicyklom, bol by to veľký úspech.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková

Ministerstvo pripravilo pre školy viaceré zmeny.


10. aug
Utečenci prespávajú aj v telocvičniach.

Všetky veľké rozdiely sa zotrú, keď sa nám podarí nájsť niečo, čo nás spája.


8. aug
Boj koreňov s asfaltom. Je tiež súčasťou mestského stresu pre dreviny.

Stromom v mestách škodí aj psí moč.


21 h
Ruskí vojaci počas invázie na Ukrajinu.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7 h
SkryťZatvoriť reklamu