Londýn je zamorený viac ako Peking, Briti vinia Brusel

Autá s dieselovým motorom robia z centra Londýna znečistenejšie miesto než je Peking.

Zamorený Londýn.(Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Sú to vyššie hodnoty, ako má znečistený Peking. Čísla škodlivého oxidu dusičitý (NO2) sú v centrálnej časti Londýna najvyššie v celej Európe.

Briti hneď našli aj vinníka – Európska únia a jej boj proti klimatickým zmenám.

Brusel sa podľa Londýna tak sústredil na znižovanie oxidu uhličitého (CO2), že to spôsobilo nárast inej látky, a tým aj boom dieselových áut v Británii.

Najhoršia je Marylebone Road

Netýka sa to celého Londýna. Ide o Marylebone Road, dôležitú trojprúdovú tepnu v centre Londýna v obvode Westminster. Turisti si tam nájdu cestu, ak navštívia Múzeum voskových figurín Madame Tussaud alebo Londýnske planetárium.

Pre odborníkov na životné prostredie je to jedno z 1513 miest v Európe, kde sa robia merania čistoty vzduchu. A na Marylebone Road pravidelne namerajú najvyššie hodnoty oxidu dusičitého.

Ak v roku 1990 jazdilo v Londýne menej ako desať percent áut na diesel, dnes je to viac ako 50 percent.

Jazdia tak aj londýnski taxikári, ktorých je v meste asi 20-tisíc. Prešli na diesel, ktorý je lacnejší ako benzín. A s ním stúpajú aj hodnoty NO2, ako ukázali zistenia londýnskej King´s College.

„Oxid dusičitý je problém hlavne pre veľké mestá s veľkou dopravou,“ povedal Alberto Gonzalez Ortiz, expert z Kodane pre Bloomberg.

Európsky priemer pre hodnoty oxidu dusičitého je 40 mikrogramov na kubický meter vzduchu. Na Marylebone Road namerali 94. Peking má podľa údajov svojho ministerstva životného prostredia zaťaženie 54 mikrogramov.

Great smog a nový zákon

„Vláda vie už desať rokov, že dieselové motory produkuje tieto škodlivé látky, ale stále venuje pozornosť len znižovaniu CO2,“ kritizuje Simon Birkett, zakladateľ neziskovej organizácie Clean Air in London.

„To je katastrofa pre znečistenie vzduchu i pre verejné zdravie,“ povedal pre Bloomberg.

Aké je to nebezpečné, ukazuje aj aprílová štúdia anglickej agentúry pre verejné zdravie. V rokoch 2010 zomrelo v Londýne 3389 ľudí na následky znečisteného vzduchu. Aký veľký podiel má na ochoreniach oxid dusičný, sa nedá presne povedať.

Jeremy Langrish, profesor kardiológie na univerzite v Edinburghu, však hovorí, že existuje prepojenie s kardiovaskulárnymi ochoreniami a ochoreniami dýchacích ciest. U detí môže vyvolať zápal dýchacích ciest a zápal priedušiek.

Londýn už „Great Smog“ zažil. V roku 1952 zahalil smog východné časti mesta na päť dní. Desaťtisíce ľudí mali problémy s dýchaním, asi 4000 neskôr zomrelo. O štyri roky neskôr prijala vláda zákon na ochranu ovzdušia.

Teraz je to iné, znečistenie nie je také viditeľné a na politikov nie je rovnaký tlak ako vtedy, hovoria odborníci.

Šéfka anglických Zelených Natalie Bennettová riešenie má.

„Až 56 percent všetkých ciest, ktoré v Británii ľudia prejdú autom, sú kratšie ako 8 kilometrov. Keby sme toto číslo znížili tým, že budeme viac chodiť pešo alebo bicyklom, bol by to veľký úspech.“

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 238
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 456
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 149
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 532
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 995
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 920
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 866
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 226

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

Neprehliadnite tiež

YouTube pre nezáujem ľudí končí s platenými kanálmi

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové, plánované projekty.

Google kupuje mobilnú divíziu HTC, ide mu o ľudí a patenty

Aké má firma plány do budúcna zatiaľ neprezradila. Nová akvizícia sa týka vývoja hardvéru a potrebného know-how.

Vedci objavili spôsob, akým dokážu zvrátiť starnutie

Štúdia na modelovom organizme dokázala, že evolúcia je slepá.

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.