Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Ukázali TOP 10 minuloročných objavov

Medzinárodný inštitút na výskum druhov oznámil desiatku najzaujímavejších druhov, ktoré objavili minulý rok.

1.Bassaricyon neblina

Na prvý pohľad vyzerá ako kombinácia plyšového medvedíka, prerasteného potkana a zmätenej koaly. Druh Bassaricyon neblina žije v kolumbijských a ekvádorských Andách a je príbuzný medvedíka čistotného. Váži približne dva kilogramy a v súčasnosti ho ohrozuje odlesňovanie jeho prirodzených biotopov.

FOTO - Mark Gurney / CC

2.Dracaena kaweesakii

Rastie do výška až dvanásť metrov a je prekvapením, že túto rastlinu si dosiaľ botanici nevšimli. Tento nový druh žije vo vápencových horách Thajska a Barmy a predpokladá sa, že vo voľnej prírode už žije iba dvetisícpäťsto rastlín.

FOTO - Paul Wilkin

3.Edwardsiella andrillae

Žije v Antarktíde, pod Rossovým šelfovým ľadovcom. Najväčšou záhadou tejto morskej sasanky vlastne je, ako dokáže v takýchto drsných podmienkach prežiť - je jediným známym druhom sasanky, ktorý sa uchycuje na ľade. Vedci ju objavili vďaka vrtom v ľade a drobným robotickým ponorkám.

FOTO - SCINI

4.Liropus minusculus

Drobný morský kôrovec, najmenší zo svojho rodu, žije na pobreží južnej Kalifornie. Dôležitejšie však je, že tento druh je pravdepodobne prvým, ktorý žije v severovýchodnom Tichom oceáne. Jeho telo má dĺžku iba čosi cez tri milimetre a samičky sú ešte o milimeter menšie.

FOTO - SINC / J.M. Guerra-García

5.Penicillium vanoranjei

Najväčšou zvláštnosťou tejto plesne je jasné oranžové zafarbenie jej kolónií. Vedci ju objavili v tuniskej pôde a dokáže si vytvoriť vrstvu, ktorá ju chráni pred extrémnymi suchami.

FOTO - M. Visagie, Jan Dijksterhuis

6.Saltuarius eximius

Má široký chvost, ktorý ho dobre kamufluje. Tento druh gekona má väčšie oči a štíhlejšie telo, než jeho blízki príbuzní. A dokáže veľmi dobre splynúť so svojim okolím. Biológovia na tvora narazili v lesoch severovýchodnej Austrálie.

FOTO - Conrad Hoskin

7.Spiculosiphon oceana

Sú to jednobunkové organizmy. No napriek tomu môžu dorastať až do dĺžky piatich centimetrov - čo z nich robí jednobunkových gigantov. Tohto dierkavca objavili v Stredozemnom mori, v podzemných jaskyniach na juhovýchode Španielska.

FOTO - Manuel Maldonado

8.Tersicoccus phoenicis

Baktérie málokedy považujeme za zásadne nové organizmy. Tento je však zvláštny - objavili ho totiž v miestnosti, kde sa sterilizujú vesmírne lode. Patrí tak medzi najodolnejšie mikróby, aké vôbec poznáme.

FOTO - LEIBNIZ-INSTITUTE DSMZ, JPL

9.Tinkerbella nana

Drobnučká parazitická osička má iba 250 mikrometrov. To ju robí jedným z najmenších druhov hmyzu, aké vôbec poznáme. Entomológovia na tento druh narazili v lesoch Kostariky neďaleko ich výskumnej stanice. Vedci zatiaľ netušia, čo je osičkiným hostiteľom - predpokladajú však, že to budú vajíčka iných druhov hmyzu

FOTO - Jennifer Read

10.Zospeum tholussum

Žijú takmer kilometer pod povrchom zeme, v jaskyniach západného Chorvátska. Preto tieto dvojmilimetrové slimáčiky nemajú oči a v sústavnej temnote nepotrebujú ani sfarbenie. Biológovia získali iba jediný žijúci organizmus, objavili však množstvo opustených schránok. Slimáčik je pritom pomalý ešte aj na slimačie pomery, pohne sa maximálne o pár centimetrov za týždeň.

FOTO - Jana Bedek

ZDROJ: SUNY-ESF International Institute for Species Exploration

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Prípad sa pohol po tom, čo Gorilu zobrali Kováčikovi.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Minúta po minúte: PCR testy odhalili dvetisíc nakazených, zomrelo 30 pacientov

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Testovanie miesto na nový koronavírus.