Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Pozemské baktérie sme mohli nechtiac poslať na Mars

Sonda Curiosity bola pri odlete kontaminovaná desiatkami druhov baktérií. Niektoré z nich odolávajú extrémnym podmienkam.

Rover Curiosity.Rover Curiosity. (Zdroj: NASA)

BOSTON, BRATISLAVA. Život sa už mohol rozšíriť mimo Zeme. Vesmírna sonda Curiosity vyrazila na cestu k Marsu infikovaná pozemskými baktériami, ktoré podľa nového výskumu dokážu prežiť aj v extrémne nehostinných podmienkach.

Vedci tesne pred štartom sondy spravili stery z jej zariadení, ktoré odhalili prítomnosť 65 rôznych druhov baktérií.

Keď biológovia druhy identifikovali, snažili sa zistiť, či mohli aspoň teoreticky prežiť cestu vesmírom. Ukázalo sa, že mikróby sú mimoriadne odolné. Výskumníci ich vystavili extrémnemu chladu, silnému ultrafialovému svetlu a silným výkyvom pH.

Odolní pasažieri

„Keď sme s výskumom začínali, nevedeli sme o týchto organizmoch skoro nič,“ povedala pre časopis Nature vedúca výskumníčka štúdie Stephanie Smithová z univerzity v americkom štáte Idaho.

Testy ukázali, že desatina baktérií nájdených na sonde dokázala prežiť aj pri kombinácii dvoch extrémnych podmienok.

Všetky vesmírne sondy pred štartom inžinieri úzkostlivo dezinfikujú. Baktérie by mohli ovplyvniť fungovanie zariadení, ale aj kontaminovať prostredie na iných planétach.

Čistenie zariadení však nie je dokonalé a konkrétne pri sonde Curiosity NASA omylom vynechala jednu z najagresívnejších procedúr.

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.

Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy odhalili viac ako 748-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 095 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.