Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Pozemské baktérie sme mohli nechtiac poslať na Mars

Sonda Curiosity bola pri odlete kontaminovaná desiatkami druhov baktérií. Niektoré z nich odolávajú extrémnym podmienkam.

Rover Curiosity.Rover Curiosity. (Zdroj: NASA)

BOSTON, BRATISLAVA. Život sa už mohol rozšíriť mimo Zeme. Vesmírna sonda Curiosity vyrazila na cestu k Marsu infikovaná pozemskými baktériami, ktoré podľa nového výskumu dokážu prežiť aj v extrémne nehostinných podmienkach.

Vedci tesne pred štartom sondy spravili stery z jej zariadení, ktoré odhalili prítomnosť 65 rôznych druhov baktérií.

Keď biológovia druhy identifikovali, snažili sa zistiť, či mohli aspoň teoreticky prežiť cestu vesmírom. Ukázalo sa, že mikróby sú mimoriadne odolné. Výskumníci ich vystavili extrémnemu chladu, silnému ultrafialovému svetlu a silným výkyvom pH.

Odolní pasažieri

„Keď sme s výskumom začínali, nevedeli sme o týchto organizmoch skoro nič,“ povedala pre časopis Nature vedúca výskumníčka štúdie Stephanie Smithová z univerzity v americkom štáte Idaho.

Testy ukázali, že desatina baktérií nájdených na sonde dokázala prežiť aj pri kombinácii dvoch extrémnych podmienok.

Všetky vesmírne sondy pred štartom inžinieri úzkostlivo dezinfikujú. Baktérie by mohli ovplyvniť fungovanie zariadení, ale aj kontaminovať prostredie na iných planétach.

Čistenie zariadení však nie je dokonalé a konkrétne pri sonde Curiosity NASA omylom vynechala jednu z najagresívnejších procedúr.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3EK5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3EK5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Jaromír Čižnár.

Po víchrici nech súdnictvo rozmetá orkán

Peklo je prázdne a všetci diabli sú tu.

Hrôzostrašné čísla

Korona jedného dňa určite pominie, ale epidémia ľudskej hlúposti bude spoločnosť ničiť oveľa oveľa dlhšie.