Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Vedci odhalili tajomstvo vesmírnych supermagnetov

Astronómovia zrejme prišli na spôsob, ako vznikajú magnetary, exotické neutrónové hviezdy.

Magnetar je najsilnejší magnet, aký vo vesmíre poznáme. Tento druh neutrónovej hviezdy vydrží iba desaťtisíc rokov.Magnetar je najsilnejší magnet, aký vo vesmíre poznáme. Tento druh neutrónovej hviezdy vydrží iba desaťtisíc rokov. (Zdroj: ILUSTRÁCIA – ESO)

BRATISLAVA. Sú to zrejme najsilnejšie magnety, aké vo vesmíre poznáme. Tieto extrémne zvláštne hviezdy, takzvané magnetary, sú miliónykrát silnejšie magnety ako čokoľvek, čo na Zemi dokážeme vytvoriť. A ešte ich poznáme iba zopár desiatok.

Vedci však možno konečne našli odpoveď na otázku, ako takéto tajomné kozmické objekty vznikajú a prečo vôbec existujú. Vysvetlením pravdepodobne je, že sú pozostatkom po systéme s dvojicou veľmi hmotných hviezd.

Tie sa navzájom požierajú a keď napokon predchodca magnetaru vybuchne, druhá hviezda odletí preč do iných končín svojej galaxie.

Nájsť si partnera

Magnetar

Druh neutrónovej hviezdy, ktorú obklopuje extrémne magnetické pole.

Vzniká po kolapse pôvodnej superhmotnej hviezdy, keď nevznikne čierna diera.

Existenciu takýchto objektov predpovedali až v roku 1992, o šesť rokov neskôr prvý magnetar objavili.

Tím astronómov už nejaký čas vedel, že v súhvezdí Oltár asi 16-tisíc svetelných rokov ďaleko od Zeme sa nachádza jedna zo zvláštnych podôb superhustej neutrónovej hviezdy. Problémom bolo, že takáto hviezda by tam vôbec nemala existovať a na jej mieste by sa mala nachádzať čierna diera.

„Už sme v minulosti ukázali, že magnetar v tejto kope sa zrodil pri explózii hviezdy, ktorá bola asi štyridsaťkrát hmotnejšia ako naše Slnko,“ tvrdí podľa správy Európskeho južného observatória Simon Clark.

„Lenže toto je problém sám osebe. Takéto hmotné hviezdy totiž po svojej smrti vytvoria čiernu dieru, nie neutrónové hviezdy. Nechápali sme, ako sa tam mohol objaviť magnetar.“

Vedci podľa štúdie v magazíne Astronomy & Astrophysics riešenie našli. Kľúčom k nemu boli ďalekohľady VLT v čilskej púšti Atacama, vďaka ktorým začali pátrať po prípadnej druhej hviezde, čo by svojím zložením i pohybom zodpovedala exotickému partnerovi.

Satelitný záber rozpadnutého ľadovca Conger Východnej Antarktíde.

Grónsko aj Antarktída sa topia.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Automat je schopný konverzovať takmer o čomkoľvek, pretože využíva umelú inteligenciu.

ČTK 6 h

Gene a Geny sú zdravé.

Štvrtá generácia prináša stále len evolúciu, nie revolúciu.