Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Vytvorili umelý život, dokáže sa už množiť

Vedcom sa podarilo rozmnožiť baktérie s DNA, ktorá nie je nikde v prírode.

Do špirály DNA pribudli človekom vytvorené prvky.Do špirály DNA pribudli človekom vytvorené prvky. (Zdroj: flickr/cc/net_efekt)

BRATISLAVA. Všetok život na zemi za posledné miliardy rokov vieme opísať písmenami A, T, C a G. Znaky pomenúvajú štyri chemické zložky, takzvané bázy, z ktorých je a bola „napísaná“ DNA každého živého organizmu na planéte.

Až doteraz. V amerických laboratóriách Scrippsovej výskumného inštitútu sa dnes množia bunky, ktorých DNA obsahuje aj nové bázy označené písmenami X a Y.

Vedcom sa do DNA baktérie E.coli podarilo vložiť nové základné stavebné prvky, ktoré sa nevyskytujú nikde v prírode. Baktérie človekom vytvorené časti genetického kódu prijali bez problémov. Dokážu sa stabilne rozmnožovať a umelú DNA šíriť na generácie svojich potomkov.

Prelomový výskum, ktorý môže otvoriť cestu k novému spôsobu výroby liekov a ďalším pokrokom vo výrobe umelého života, výskumníci opísali v časopise Nature.

Nový život

„Má to zásadný význam pre naše chápanie života,“ citoval Guardian Floyda Romesberga, ktorého tím baktérie vytvoril.

„Ľudia si dlho mysleli, že DNA je vyskladaná, ako je, z nevyhnutnosti, že je to svojim spôsobom dokonalá molekula,“ dodáva biológ. Nový výskum ukazuje, že základné stavebné prvky DNA, ktoré využíva život na zemi, nemusia byť ničím výnimočné.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3ECC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3ECC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.