Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Vytvorili umelý život, dokáže sa už množiť

Vedcom sa podarilo rozmnožiť baktérie s DNA, ktorá nie je nikde v prírode.

Do špirály DNA pribudli človekom vytvorené prvky.Do špirály DNA pribudli človekom vytvorené prvky. (Zdroj: flickr/cc/net_efekt)

BRATISLAVA. Všetok život na zemi za posledné miliardy rokov vieme opísať písmenami A, T, C a G. Znaky pomenúvajú štyri chemické zložky, takzvané bázy, z ktorých je a bola „napísaná“ DNA každého živého organizmu na planéte.

Až doteraz. V amerických laboratóriách Scrippsovej výskumného inštitútu sa dnes množia bunky, ktorých DNA obsahuje aj nové bázy označené písmenami X a Y.

Vedcom sa do DNA baktérie E.coli podarilo vložiť nové základné stavebné prvky, ktoré sa nevyskytujú nikde v prírode. Baktérie človekom vytvorené časti genetického kódu prijali bez problémov. Dokážu sa stabilne rozmnožovať a umelú DNA šíriť na generácie svojich potomkov.

Prelomový výskum, ktorý môže otvoriť cestu k novému spôsobu výroby liekov a ďalším pokrokom vo výrobe umelého života, výskumníci opísali v časopise Nature.

Nový život

„Má to zásadný význam pre naše chápanie života,“ citoval Guardian Floyda Romesberga, ktorého tím baktérie vytvoril.

„Ľudia si dlho mysleli, že DNA je vyskladaná, ako je, z nevyhnutnosti, že je to svojim spôsobom dokonalá molekula,“ dodáva biológ. Nový výskum ukazuje, že základné stavebné prvky DNA, ktoré využíva život na zemi, nemusia byť ničím výnimočné.