Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Mladá krv dokáže zvrátiť starobu

Krv mladých zvierat i konkrétna bielkovina dokážu omladiť staršie hlodavce. Zlepšia srdce, mozog aj svaly.

Krv či konkrétne proteíny by mohli pomôcť napríklad proti ochoreniam mozgu.Krv či konkrétne proteíny by mohli pomôcť napríklad proti ochoreniam mozgu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

BRATISLAVA. Ľahnete si v tej klinike na lôžko. Pristúpi k vám lekár a ponúkne mladú krvnú transfúziu.

Alebo možno ani to, pravidelne, počas niekoľkých týždňov budete dostávať iba injekciu s presne namiešaným koktailom správnych proteínov. A postupne sa z vás stane fyzicky mladší, mentálne schopnejší a výkonnejší človek.

Podobná predstava zrejme patrila skôr do sveta vedeckej fantastiky, v skutočnosti však nie je príliš vzdialená. Dokonca sa ju už podarilo naplniť - aspoň v prípade myší.

Trojica nových vedeckých výskumov ukazuje, že hlodavce v pokročilom veku možno omladiť - buď dávkou krvi z mladého jedinca, alebo konkrétnym proteínom. Zmeny k lepšiemu sa objavili v mozgu i svaloch.

Omladiť myši

Výskumníci z Harvardovej i Stanfordovej univerzity nešli úplne naslepo. Dávnejšie experimenty ukázali, že ak spojíte obehové sústavy staršieho a mladého pokusného zvieraťa, u staršieho jedinca dôjde k výraznému zlepšeniu. Mladá krv stimuluje tvorbu buniek v mozgu - a naopak, stará krv u mladého jedinca stav skôr zhoršuje.

„V krvi mladej myši sú faktory, ktoré dokážu obnoviť mozog staršieho zvieraťa,“ opisuje pre BBC svoj výskum v magazíne Nature Medicine Tony Wyss-Coray. „A následne funguje ako mladší mozog.“

Tím Wyss-Coraya najskôr fyzicky prepojil dvojicu pokusných hlodavcov. Výsledkom bolo viac nervových spojení medzi nervovými bunkami v mozgu staršej myši.

Potom odborníci vyskúšali iný postup: asi osemnásťmesačnému zvieraťu dávali injekcie s krvnou plazmou trojmesačného hlodavca. Po troch týždňoch a ôsmich injekciách sa myši zlepšila pamäť i orientácia v bludisku.

Zázračná bielkovina?

Dvojica štúdií v magazíne Science vysvetľuje aj to, čo môže byť kľúčom k takému zlepšeniu. Už minulý rok sa ukázalo, že istý špecifický proteín, takzvaný GDF 11 po podaní regeneruje srdce zvierat.

Skupina okolo Amy Wagersovej túto bielkovinu ďalej testovala. A zistila, že ak budú počas celého mesiaca podávať myšiam každý deň túto látku, zväčší sa počet mozgových kmeňových buniek a zlepší sa fungovanie ich mysle. Takýto pokrok nastane aj v prípade svalových tkanív, iný výskum dokonca hovorí o návrate čuchu.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3E9D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3E9D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Okrem blokovania sanitiek stihli minulý štvrtok demonštranti aj vyhlásiť generálny štrajk.

Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.

Emma Zapletalová.

Sledujte 10. deň olympiády minútu po minúte.