Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Mladá krv dokáže zvrátiť starobu

Krv mladých zvierat i konkrétna bielkovina dokážu omladiť staršie hlodavce. Zlepšia srdce, mozog aj svaly.

Krv či konkrétne proteíny by mohli pomôcť napríklad proti ochoreniam mozgu.Krv či konkrétne proteíny by mohli pomôcť napríklad proti ochoreniam mozgu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

BRATISLAVA. Ľahnete si v tej klinike na lôžko. Pristúpi k vám lekár a ponúkne mladú krvnú transfúziu.

Alebo možno ani to, pravidelne, počas niekoľkých týždňov budete dostávať iba injekciu s presne namiešaným koktailom správnych proteínov. A postupne sa z vás stane fyzicky mladší, mentálne schopnejší a výkonnejší človek.

Podobná predstava zrejme patrila skôr do sveta vedeckej fantastiky, v skutočnosti však nie je príliš vzdialená. Dokonca sa ju už podarilo naplniť - aspoň v prípade myší.

Trojica nových vedeckých výskumov ukazuje, že hlodavce v pokročilom veku možno omladiť - buď dávkou krvi z mladého jedinca, alebo konkrétnym proteínom. Zmeny k lepšiemu sa objavili v mozgu i svaloch.

Omladiť myši

Výskumníci z Harvardovej i Stanfordovej univerzity nešli úplne naslepo. Dávnejšie experimenty ukázali, že ak spojíte obehové sústavy staršieho a mladého pokusného zvieraťa, u staršieho jedinca dôjde k výraznému zlepšeniu. Mladá krv stimuluje tvorbu buniek v mozgu - a naopak, stará krv u mladého jedinca stav skôr zhoršuje.

„V krvi mladej myši sú faktory, ktoré dokážu obnoviť mozog staršieho zvieraťa,“ opisuje pre BBC svoj výskum v magazíne Nature Medicine Tony Wyss-Coray. „A následne funguje ako mladší mozog.“

Tím Wyss-Coraya najskôr fyzicky prepojil dvojicu pokusných hlodavcov. Výsledkom bolo viac nervových spojení medzi nervovými bunkami v mozgu staršej myši.

Potom odborníci vyskúšali iný postup: asi osemnásťmesačnému zvieraťu dávali injekcie s krvnou plazmou trojmesačného hlodavca. Po troch týždňoch a ôsmich injekciách sa myši zlepšila pamäť i orientácia v bludisku.

Zázračná bielkovina?

Dvojica štúdií v magazíne Science vysvetľuje aj to, čo môže byť kľúčom k takému zlepšeniu. Už minulý rok sa ukázalo, že istý špecifický proteín, takzvaný GDF 11 po podaní regeneruje srdce zvierat.

Skupina okolo Amy Wagersovej túto bielkovinu ďalej testovala. A zistila, že ak budú počas celého mesiaca podávať myšiam každý deň túto látku, zväčší sa počet mozgových kmeňových buniek a zlepší sa fungovanie ich mysle. Takýto pokrok nastane aj v prípade svalových tkanív, iný výskum dokonca hovorí o návrate čuchu.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.