Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Myši majú stres z mužov, mohlo to ovplyvniť výskumy

Stres, ktorý myši bez výnimky prežívajú v prítomnosti samcov, mohol ovplyvniť výsledky minulých výskumov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Svetoznámy autor sci-fi komédií Douglas Adams už v 90. rokoch minulého storočia tvrdil, že laboratórne myši sú najinteligentnejšie stvorenia na Zemi, ktoré v praxi kontrolujú našu planétu.

Argument znie takto: ohromná časť vedeckého výskumu sa spolieha na myši. Ak existuje rozsiahla konšpirácia hlodavcov, ktoré sa dohodnú a budú ovplyvňovať výsledky experimentov, dokážu cez zmanipulovanú vedu zásadne ovplyvniť vývoj ľudstva.

Zmätený výskum

Adamsove tvrdenia sa zatiaľ vyvrátiť nepodarilo, no jeho dilema o vzťahu myší a ľudí je živá aj dnes. Výskumníci z kanadskej McGillovej univerzity teraz dokázali, že laboratórne myši sú vystresované v prítomnosti akýchkoľvek samcov vrátane výskumníkov mužského pohlavia.

Výsledky výskumu publikovali v časopise Nature Methods. Zvýšená hladina stresu laboratórnych myší môže ovplyvniť výsledky experimentov.

„Myslím, že to do určitej miery mohlo zmiasť veľmi veľkú časť existujúcich výskumov, citoval portál Verge vedúceho výskumu Jeffreyho Mogila.

Stres znižuje bolesť

Vedcom sa vystresovanosť hlodavcov podarilo odhaliť tak, že zmerali ich reakciu na bolesť pri vpichu injekcie do členka.

Zistili, že ak je v miestnosti prítomný muž, reakcia myší na bolesť je približne o 40 percent nižšia, ako keď boli pri vpichovaní prítomné aj ženy. Podobnú reakciu zaznamenali, aj keď hlodavce vystavili chemikáliám zotreným z podpažia.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.