MENLO PARK, BRATISLAVA. Nahádžete na internete veci do virtuálneho nákupného košíka a preklikáte sa k úhrade. Namiesto platobnej karty alebo dlhoročnej služby PayPal však siahnete po novej alternatíve. Takúto víziu má Facebook, ktorý chce vstúpiť na finančný trh.
Facebook získal v Európe licenciu na podobné aktivity a v pilotnej prevádzke by chcel rozbehnúť službu elektronického bankovníctva. Používatelia by mali posielať svoje peniaze obchodníkom práve cez jeho platobný systém. Za sprostredkovanie platieb si Facebook vezme províziu.
Jednoduché a rýchle?
Spoločnosť plánuje využiť svoju silnú používateľskú základňu, ktorej ponúkne elektronické platby v jednoduchšej podobe ako banky. Chce zjednodušiť zasielanie peňazí, ktoré nebude zložitejšie než zasielanie obrázkov či správ.
Firma teraz rokuje s niekoľkými medzinárodnými startupmi, ktoré sa zameriavajú priamo na tento segment. Nie je však známe, či im Facebook ponúkne partnerstvo, alebo vyvíja vlastný systém.
Zákulisné zdroje hovoria, že firma sa už dlhšiu dobu zaujíma o elektronické bankovníctvo a skúma viaceré možnosti – od používania smartfónov, cez elektronické peňaženky, kreditné karty až po tradičné bankové produkty.
Zaplatí predajca
Facebook má skúsenosti s finačnými transakciami. Zabezpečuje ich pre vývojárov, ktorí prišli s platenými aplikáciami. Z nich si berie 30 percent a minulý rok takto spracoval 2,1 miliardy dolárov.
Elektronické platby sú pre sprostredkovateľov atraktívne, pretože za prevádzku svojho systému účtujú transakčné poplatky, ktoré zväčša znáša adresát prevodu.
To znamená, že o zisk z predaja sa s inštitúciou podelí predajca tovaru.
Napísali v magazíne The Register.